Οι περισσότεροι από εμάς ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι με «δράματα» στο χώρο εργασίας. Είτε συμμετέχουμε εμείς οι ίδιοι είτε απλώς τα παρατηρούμε, αποτελούν μέρος της εργασιακής μας καθημερινότητας και μας επηρεάζουν. Κάθε φορά που αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι μεταξύ τους, αναπόφευκτα θα προκύψει κάποιο είδος διαφωνίας ή σύγκρουσης.
Η πρόκληση έγκειται στο πως κάποιος επιλέγει να αντιμετωπίσει μια σύγκρουση, όταν αυτή (πρόκειται να) συμβεί. Άλλωστε είναι ένα φυσιολογικό μέρος όλων των ανθρώπινων σχέσεων -και ναι- είναι απαραίτητο και υγιές στοιχείο. Εάν μια σύγκρουση επιλυθεί αποτελεσματικά, μπορεί να οδηγήσει σε προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη.


Αιτίες των συγκρούσεων στο χώρο εργασίας

 

Δεν θα μπορέσεις να λύσεις κανένα πρόβλημα εάν δεν γνωρίζεις τι φταίει. Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την επίλυση μιας δύσκολης κατάστασης είναι να κατανοήσει κανείς τους παράγοντες που την προκαλούν. Ο καθορισμός της αιτίας της σύγκρουσης θα σου επιτρέψει να κατανοήσεις πως προέκυψε το θέμα εξαρχής.

 

- Προβλήματα επικοινωνίας.

Η έλλειψη επικοινωνίας σε έναν εργασιακό χώρο είναι ο πιο συχνός λόγος για τον οποίο οι εργαζόμενοι μπορούν να τσακωθούν μεταξύ τους. Η έλλειψη επικοινωνίας οδηγεί σε παρεξηγήσεις «υπόγεια». Οι εργαζόμενοι θα αλληλεπιδράσουν πιο εύκολα με έναν άλλον, εάν αντιλαμβάνονται και αποδέχονται ότι έχουν έναν κοινό σκοπό, που είναι η επίτευξη των στόχων της εταιρείας. Η κακή επικοινωνία μεταξύ συναδέλφων μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, καθώς όχι μόνο επιφέρει δυσαρέσκεια και συγκρούσεις, αλλά μειώνει την παραγωγικότητα και το ηθικό των εργαζομένων.

 

- Στυλ ηγεσίας/ διοίκησης

Οι ηγέτες είναι συνήθως άτομα που θα παρέμβουν σε συγκρούσεις στο χώρο εργασίας μεταξύ των εργαζομένων. Υπάρχουν πολλών ειδών στυλ ηγεσίας και ο καθένας αντιδρά διαφορετικά σε αυτά. Μερικοί ηγέτες είναι αυστηροί ως προς τους κανόνες και τις προθεσμίες, άλλοι πιο χαλαροί, ζεστοί και φιλόξενοι. Οι ηγέτες πρέπει να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τα μέλη της ομάδας τους, ώστε κάθε ένας να κατανοεί πλήρως τους κανόνες.
Τι γίνεται όμως αν οι ίδιοι οι ηγέτες είναι το κέντρο και η αιτία ενός τέτοιου δράματος; Η διοίκηση πρέπει να επιδεικνύει διαφάνεια και να δίνει χώρο στους υπαλλήλους να τους προσεγγίζουν όποτε χρειάζονται διευκρινίσεις για να ξεκαθαρίσουν τις αμφιβολίες τους.

 

Πρόσφατες αξιολογήσεις

 

- Αξιακό σύστημα και κουλτούρα.

Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί μεταξύ τους. Κάθε χώρος εργασίας αποτελείται από άτομα που βλέπουν τον κόσμο αλλιώς και έχουν διαφορετικό υπόβαθρο. Η σύγκρουση εμφανίζεται όταν υπάρχει έλλειψη αποδοχής και κατανόησης αυτών των διαφορών. Ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ο καθένας το διαφορετικό βάσει φύλου, ηλικίας, καταγωγής, θρησκείας κ.λπ. μπορεί να επηρεάσει το πως θα συμπεριφερθεί απέναντι στους άλλους ανθρώπους. Ειδικά, τα παράπονα περί διακρίσεων θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον μέγιστο σεβασμό και αυστηρότητα. Μια εταιρική κουλτούρα στην οποία δεν γίνονται ανεκτές οι διακρίσεις βοηθάει να αισθάνεσαι πιο άνετα και να είσαι πιο παραγωγικός. 
 

- «Δημιουργικές» διαφορές.

Όταν πρόκειται για καταιγισμό ιδεών η σύγκρουση είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να γίνει μια ιδέα καλύτερη. Οι εργαζόμενοι μπορεί να έχουν διαφορετικές ιδέες και να αντιδρούν διαφορετικά απέναντι σε άλλες απόψεις, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε διαμάχες και ανταγωνισμό. Ωστόσο, θα πρέπει όλοι να αναγνωρίζουν και να σέβονται τις ιδέες των άλλων, να εκφράζουν τις δικές τους και στη συνέχεια να συγκεντρώσουν αυτές τις πληροφορίες για να παράγουν ένα ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα. Αν και η αντιμετώπιση ιδεών που είναι εντελώς διαφορετικές ή έρχονται σε αντίθεση με τις δικές σου είναι δύσκολη, μπορεί να δώσει τις βέλτιστες λύσεις για την επιχείρηση/ οργανισμό.

 

- Ρόλοι και αρμοδιότητες.

Αυτές οι διαφωνίες προκύπτουν σε καταστάσεις όπου τα άτομα σε ένα αλληλεξαρτώμενο δίκτυο πρέπει να συντονίσουν τα καθήκοντά τους, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να φέρει εις πέρας με επιτυχία τον ρόλο του. Η έλλειψη συντονισμού κατά τη συνεργασία, ή κάποιος που καθυστερεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του και η αναποτελεσματική επικοινωνία οδηγεί σε κακή απόδοση. Αυτό δεν επηρεάζει μόνο τη δουλειά αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πιο σοβαρές συνέπειες, ειδικά στην πρόοδο και την επιτυχία της ομάδας.
 

- Τρόπος εργασίας.

Έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις για να κάνουμε πράγματα, και αυτό φυσικά θα οδηγήσει σε διαφωνίες. Πολλοί προτιμούν να εργάζονται μόνοι τους και σύμφωνα με την ταχύτητα, τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Κάποιοι περιμένουν μέχρι την προθεσμία για να ολοκληρώσουν τη δουλειά τους, ενώ άλλοι θέλουν να τελειώνουν τις εργασίες τους νωρίτερα. Μερικοί άνθρωποι δεν χρειάζονται επιπλέον οδηγίες για να ολοκληρώσουν μια εργασία, ενώ άλλοι χρειάζονται λίγο περισσότερη πίεση.
Εάν οι συνάδελφοι δεν κατανοήσουν και αποδεχτούν ο ένας την προσέγγιση του άλλου στην εργασία και στην επίλυση προβλημάτων, θα προκύψει αναπόφευκτα σύγκρουση. Μπορεί να προτιμάς ένα συγκεκριμένο στυλ εργασίας, ωστόσο στα πλαίσια μιας ομάδας, θα πρέπει να συνεργαστείς με άλλους και να μάθεις να αντιμετωπίζεις τις διαφορές τους.


Επίλυση

 

 

Κανείς δεν θέλει να εμπλακεί σε συγκρούσεις. Η αποφυγή της σύγκρουσης είναι συχνά ο ευκολότερος τρόπος για να την αντιμετωπίσεις. Ωστόσο, αυτό δεν κάνει το πρόβλημα να εξαφανιστεί, αλλά μάλλον το σπρώχνει κάτω από το χαλί, μόνο και μόνο για να επανεμφανιστεί κάποια στιγμή αργότερα.

Αρχικά, λοιπόν, χρειάζεται ψυχραιμία. Πρώτα πρέπει να ηρεμήσεις και να αποδεχτείς το γεγονός. Μην αφήσεις, όμως, την κατάσταση να γίνει παθητική - επιθετική. Αντιμετώπισε τη σύγκρουση, μιλώντας με τους συναδέλφους που εμπλέκονται, προτού η ένταση μετατραπεί σε κάτι αφόρητο μεταξύ σας.

Πες ό,τι θέλεις να πεις χωρίς να φωνάξεις ή να μπλοκάρεις και να θυμάσαι ότι υπάρχουν δύο πλευρές σε κάθε ιστορία. Και μην περιμένεις απλώς τη σειρά σου για να μιλήσεις, άκουσε πραγματικά τον άλλον. Η ενεργητική ακρόαση είναι πολύ σημαντική για την επίλυση συγκρούσεων. 

Προγραμμάτισε μια συνάντηση κατ' ιδίαν με όσους αφορά το ζήτημα. Φρόντισε να ακούς ενεργά, ώστε να μην παρερμηνεύεται τίποτα. Κάνε ερωτήσεις για να βεβαιωθείς ότι έχεις καταλάβει τι εννοεί κάποιος, μη βασίζεσαι μόνο στο τι νόμιζες ότι είπε.

Επίσης, μην αποδέχεσαι γενικότητες όπως «φτωχή» απόδοση, «απογοητευτικό» ή «κακό» αποτέλεσμα. Ζήτησε ευγενικά από τον συνομιλητή σου να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει και να σου δώσει συγκεκριμένα παραδείγματα.

Αφού κατανοήσεις τους λόγους της σύγκρουσης στην ομάδα, αξιολόγησε προσεκτικά την κριτική που έλαβες και την πηγή αυτής. Έχει ο ομιλητής την εξουσία, τις γνώσεις και την τεχνογνωσία για να κάνει αυτά τα σχόλια; Έχει κάποιο απώτερο κίνητρο (προσοχή να μην εφεύρεις ένα, απλώς για να νιώσεις καλύτερα). Μόνο τότε μπορείτε να λύσετε το πρόβλημα με τον πιο δίκαιο τρόπο.

Αν ισχύουν, αποδέξου τα με θετική διάθεση. Άλλωστε, μην ξεχνάς πως δεν θα έχεις πάντα μόνο εσύ δίκιο. Κράτησε τις χρήσιμες πληροφορίες, αλλά άφησε τα αρνητικά συναισθήματα στην άκρη, χωρίς να μένεις στην αμηχανία της κριτικής.

Η υιοθέτηση αυτής της προσέγγισης θα ενθαρρύνει όλα τα μέρη να διατυπώσουν τις σκέψεις τους με ανοιχτό και ειλικρινή τρόπο, καθώς και να αντιληφθούν τα αίτια της σύγκρουσης και να εντοπίσουν λύσεις.

Διότι, η διαχείριση και η επίλυση των συγκρούσεων στην εργασία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επίτευξης των στόχων της εταιρείας. Μακροπρόθεσμα, είναι ζωτικής σημασίας να θεσπιστούν πολιτικές μηδενικής ανοχής σχετικά με ορισμένες συμπεριφορές και να διασφαλίζεται πως όλοι συμφωνούν και τηρούν τους κανόνες για να αποφευχθούν συγκρούσεις στο μέλλον.


Συμπέρασμα

 

 

Δεν θα σου αρέσουν πάντα όλοι όσοι συναντάς και δεν είναι εύκολο να συνεργαστείς με κάποιον του οποίου την προσωπικότητα θεωρείς δυσάρεστη. Ωστόσο, η σύγκρουση δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβάσαι, καθώς μπορεί πραγματικά να ωθήσει τους ανθρώπους να είναι πιο θετικοί και δημιουργικοί. Έτσι, επέρχεται η αλλαγή.

Ωστόσο, για μέγιστη παραγωγικότητα, χρειάζεται αρμονία στο χώρο εργασίας. Το πόσο καλά εσύ και οι συνάδελφοί σου χειρίζεστε τις διαφωνίες σας μπορεί πραγματικά να κάνει τη διαφορά σε έναν οργανισμό/ μια εταιρεία, ακόμη και όταν υπάρχουν εκφοβιστικές καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσετε.