Η συνέντευξη αποτελεί το τελευταίο και πιο σημαντικό στάδιο στη διεκδίκηση μιας θέσης εργασίας. Είναι το σημείο όπου οι υποψήφιοι πρέπει να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, για να κατορθώσουν να προσληφθούν στην εταιρεία και τη θέση της επιλογής τους. Μάλιστα, η σημασία της συνέντευξης είναι τέτοια που οδηγεί σε μεγάλη ψυχολογική πίεση πολλούς υποψηφίους, οδηγώντας τους σε λάθη κατά τη διάρκειά της.

Παρακάτω, λοιπόν, θα δούμε τρία βασικά λάθη που συχνά γίνονται σε συνεντεύξεις εργασίας και τα οποία πρέπει να αποφεύγονται.

 

Λάθη σε μια συνέντευξη

 

1. Να μην υπάρχουν τα τρία Ε (Έρευνα, Ευγένεια, Έλεγχος)

Έρευνα:

Είναι εντυπωσιακό το πόσοι υποψήφιοι πάνε σε μια συνέντευξη εργασίας χωρίς να έχουν την παραμικρή ιδέα γύρω από την εταιρεία όπου έκαναν αίτηση. Συχνά αυτό συμβαίνει, μιας και πολλοί υποψήφιοι είναι άνεργοι που ψάχνουν διακαώς δουλειά, με αποτέλεσμα να στέλνουν ταυτόχρονα βιογραφικά σε πολλές επιχειρήσεις. Αυτό όμως δεν αποτελεί ικανοποιητική δικαιολογία. Ειδικά εφόσον ο υποψήφιος καλείται σε συνέντευξη, οφείλει να κάνει την απαραίτητη έρευνα γύρω από την εταιρεία. Να αποκτήσει δηλαδή μια εικόνα γύρω από το αντικείμενό της εταιρείας, τους στόχους της, καθώς και τη λογική της απέναντι στα πράγματα. Η έρευνα αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί με μια απλή αναζήτηση στο Google, στο website και στα social media της εταιρείας, επομένως μάλλον δεν υπάρχει δικαιολογία.

Ευγένεια:

Ως ένδειξη σεβασμού και επαγγελματισμού, να είσαι στην ώρα σου για τη συνέντευξη. Ωστόσο, επειδή συμβαίνουν απρόοπτα, εάν υπάρχει δυσκολία και πρόκειται να αργήσεις, μην πάρεις το ρίσκο. Οφείλεις να ενημερώσεις όσο το δυνατόν νωρίτερα την επιχείρηση, ώστε να προχωρήσει στις αλλαγές του προγράμματός της και ίσως να προτείνει εναλλακτική ώρα για το ραντεβού. Αυτό αποτελεί δείγμα στοιχειώδους ευγένειας.

Έλεγχος:

Έλεγξε το βιογραφικό σου και σκέψου τη μέχρι τώρα εργασιακή και ακαδημαϊκή εμπειρία σου. Έχε κατά νου πώς μπορούν αυτά τα προσόντα να αξιοποιηθούν στην επιθυμητή θέση εργασίας. Γιατί να προσλάβουν εσένα δηλαδή. Βρες την απάντηση και τον τρόπο που μπορείς να την κοινοποιήσεις αποτελεσματικά στους αρμόδιους για τη συνέντευξη. Με λίγα λόγια, σωστή προετοιμασία και τόνωση θάρρους

 

Να μιλάς παραπάνω ή λιγότερο από όσο πρέπει

 

2. Να μιλάς παραπάνω ή λιγότερο από όσο πρέπει

Σε κάθε είδους διάλογο πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία και μια χρυσή τομή ανάμεσα στην πολυλογία και τις κοφτές απαντήσεις. Το ίδιο ισχύει και σε μια συνέντευξη εργασίας. Όταν η επιχείρηση θέτει ένα ερώτημα, περιμένει από τον υποψήφιο να εκφράσει με επιχειρήματα την άποψή του «τόσο-όσο».

Οι ελλιπείς απαντήσεις είναι ένα συχνό φαινόμενο στις συνεντεύξεις, συνήθως, ως απόρροια άγχους και έντασης, ίσως και εσωτερικής ανάγκης για φυγή. Πληροφορίες που είναι σημαντικό να αναφερθούν ως δια μαγείας ξεχνιούνται και τελικά δεν παρουσιάζονται όλες οι ικανότητες του υποψηφίου. Ένα είδος σαμποτάζ του ίδιου του μυαλού. Εάν σου συμβαίνει συχνά, κάνε μερικές πρόβες και μάθε καλύτερα τα σημεία στα οποία θα χρειαστεί να δώσεις έμφαση. Ίσως μερικές τεχνικές μείωσης του άγχους να σου είναι απαραίτητες.

Η φλυαρία και το να πλατειάζει κανείς είναι και αυτά αρκετά συχνά αποτελέσματα των ίδιων παραγόντων με πριν. Εάν σου συμβαίνει στις συνεντεύξεις, μετά από την ερώτηση που σου θέτουν, κάνε μια παύση για ένα δευτερόλεπτο. Πάρε μια ανάσα και σκέψου. Καλύτερα να σκεφτείς λίγα δευτερόλεπτα παραπάνω, αλλά να δώσεις μια σωστή απάντηση που σε αναδείξει, παρά το ακριβώς αντίθετο. 

Φυσικά, η μεσότητα στο πόσο κάποιος μιλάει δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση και το τι θεωρείται πολύ και τι λίγο δεν είναι το ίδιο για όλους. Ενίοτε χρειάζεται προσοχή και σίγουρα η εξάσκηση και η επανάληψη βοηθούν.

 

3. Να κατηγορήσεις τους πρώην/ νυν εργοδότες σου

Σαφώς, δεν λήγουν όλες οι επαγγελματικές συνεργασίες με τον καλύτερο τρόπο. Στα εργασιακά πλαίσια υπάρχουν διαφωνίες, αντίθετα συμφέροντα, διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικοί χαρακτήρες κλπ. Είναι φυσικό και επόμενο, λοιπόν, ορισμένες φορές τα πράγματα να φτάσουν στα άκρα και να υπάρξει παραίτηση ή απόλυση λόγω συγκρούσεων. ΟΜΩΣ, οι νέοι εργοδότες δεν μπορούν να γνωρίζουν ακριβώς τι γίνεται στην κάθε εταιρεία, ούτε για το ποιος έφταιγε για το ίσως κακό κλίμα. Έτσι, με το να κατηγορήσεις, προσβάλλεις ή κουτσομπολεύσεις την εταιρεία που βρίσκεσαι/ βρισκόσουν στους υποψήφιους εργοδότες σου, δείχνεις έλλειψη επαγγελματισμού, απωθημένα και μοιάζεις άτομο που δεν μπορεί να συγκρατήσει τον εαυτό του. Άλλωστε, ποιος εγγυάται στην εταιρεία ότι δεν θα είναι οι επόμενοι που θα κατηγορούνται μελλοντικά από σένα; Εννοείται, βέβαια, ότι δεν χρειάζεται να ειπωθούν ψέματα, ούτε χρειάζεται να παρουσιαστεί ένα ιδανικό πρότερο εργασιακό περιβάλλον όταν αυτό ήταν το ακριβώς αντίθετο.

 

Συμπέρασμα

 

Η στιγμή που ο κάθε υποψήφιος πρέπει να βάλει τα δυνατά του και να παρουσιάσει σε σύντομο χρονικό διάστημα τον εαυτό του και τα πιο αξιοσημείωτα και δυνατά χαρακτηριστικά του. Αυτό είναι η συνέντευξη. Παρόλα αυτά, γίνονται λάθη και μάλιστα ορισμένα από αυτά αρκετά συχνά. Τα λάθη αυτά εύκολα μπορούν όμως να αποφευχθούν. Με λίγη προσοχή, λοιπόν, και με σωστή προετοιμασία η συνέντευξη μπορεί να κυλήσει ομαλά και ευχάριστα. Ίσως τελικά το επιθυμητό αποτέλεσμα να μην είναι και τόσο μακριά όσο νόμιζες.