Όσοι έχουν περάσει από συνέντευξη από ομάδες ανθρώπινου δυναμικού έχουν σχηματίσει μια συγκεκριμένη εικόνα για τους recruiters των εταιρειών. Με βάση αυτήν την εικόνα μαζί με το προφίλ της εταιρείας προχωρούν σε στρατηγικές προετοιμασίας και παρουσίασης του εαυτού τους. Υπάρχουν όμως και πληροφορίες που πιθανώς δεν διαθέτετε για τους ανθρώπους που σας παίρνουν/ θα σας πάρουν συνέντευξη, πληροφορίες τέτοιες που ίσως σας φανούν χρήσιμες. Ας δούμε μερικά παραδείγματα πραγμάτων που δεν ακούμε τόσο συχνά από τους ανθρώπους που επιλέγουν προσωπικό για μια εταιρεία.

 

Η πρώτη εντύπωση μπορεί να καθορίσει το αποτέλεσμα

Σε κάθε ανθρώπινη επικοινωνία η πρώτη εντύπωση είναι εξαιρετικά σημαντική για την έκβασή της. Ελάχιστοι καταφέρνουν να ανατρέψουν μια κακή πρώτη εντύπωση, ιδίως όταν δεν υπάρχει και ο κατάλληλος χρόνος ή ευκαιρίες. Οι κακοί τρόποι, η ασυνέπεια, η μη ορθή παρουσίαση του εαυτού σας, η λάθος στάση του σώματος και το να πιαστείτε «αδιάβαστοι» για το αντικείμενο της εταιρείας μπορεί να δημιουργήσουν μια αρκετά κακή πρώτη εντύπωση ή έστω αβεβαιότητα για το κατά πόσο κάνετε για τη θέση, κάτι το οποίο θα δυσκολευτείτε πολύ να ανατρέψετε (εάν έχετε την ευκαιρία).  

 

Η προσωπικότητα παίζει ρόλο

Δεν ισχύουν πάντα «αντικειμενικά» κριτήρια όταν γίνεται επιλογή ενός ατόμου για μια θέση εργασίας. Το ποιο άτομο θα προσληφθεί δεν καθορίζεται μόνο από τα αντικειμενικά προσόντα που απαριθμούνται σε ένα βιογραφικό σημείωμα, αλλά και από την παρουσίαση στη συνέντευξη και από τον αέρα που αποπνέει σαν άτομο. Αυτά τα δύο «κριτήρια» δεν είναι ακριβώς αντικειμενικά, αλλά αποτελούν προσωπική άποψη της ομάδας που σας παίρνει συνέντευξη. Αξιολογείται η προσωπικότητα, το θάρρος, η ευγένεια και κυρίως το κατά πόσο το σύνολο που παρουσιάζετε συνάδει με το προφίλ της εταιρείας και του τμήματος που θα σας απορροφήσει. Συνεπώς, δώστε λόγους στους αρμόδιους να σας συμπαθήσουν και αποφύγετε ατοπήματα που θα φανείτε στα μάτια τους τοξικοί (προσβολές για παλιούς εργοδότες ή συναδέλφους), ανεπαρκείς για τη θέση (δεν μπορούσα να βγάλω εις πέρας τα καθήκοντά μου στην προηγούμενη δουλειά), ανασφαλείς (πιστεύω πως θα μπορέσω) κοκ.

 

Αυτός που σας παίρνει συνέντευξη μπορεί να μην έχει καμία ειδική εκπαίδευση

Το ότι κάποιος σας παίρνει συνέντευξη δεν συνεπάγεται ούτε ότι γνωρίζει επαρκώς τη θέση που διεκδικείτε ούτε ότι έχει εκπαιδευτεί στο να κάνει συνεντεύξεις σε υποψηφίους. Τι σημαίνει όμως αυτό;

Το άτομο που σας παίρνει συνέντευξη μπορεί να είναι ο υπεύθυνός σας ο οποίος γνωρίζει τη δουλειά και τις απαιτήσεις του πόστου, αλλά όχι πώς είναι ο βέλτιστος τρόπος διεξαγωγής μια συνέντευξης. Από την άλλη, μπορεί ο εκπρόσωπος της εταιρείας να ανήκει στο τμήμα του ανθρώπινου δυναμικού και να μην γνωρίζει επακριβώς το τι κάνει ένας υπάλληλος που δουλεύει σε αυτή τη θέση, τουλάχιστον να μη γνωρίζει όλες τις λεπτομέρειες.

 

Δημιουργία βιογραφικού online

 

Έχουν αναζητήσει πληροφορίες για σας πριν τη συνέντευξη

Στις μέρες μας που σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι έχουν προφίλ στα social media, είναι πολύ συνήθης πρακτική η αναζήτηση των προφίλ σας σε αυτά. Δεν αναφερόμαστε μόνο στο LinkedIn, αλλά και στα λιγότερο επαγγελματικά σας προφίλ. Αυτή η αναζήτηση έχει να κάνει με την εικόνα που προβάλλετε προς τα έξω. Όσο υποκριτικό και αν φαίνεται σε ορισμένους, εάν το προφίλ σας στα social δεν εκπέμπει την επιθυμητή ευπρέπεια ή σοβαρότητα, όπως φυσικά την ορίζει η εταιρεία, τότε μπορεί να είναι αρνητικά προσκείμενοι απέναντί σας ή έστω λίγο προκατειλημμένοι.

Προφανώς, όλοι σας έχετε την προσωπικότητά σας, τον τρόπο διασκέδασης και τις παρέες που αγαπάτε. Ωστόσο, εάν θεωρείτε ότι δεν ταιριάζουν με το προφίλ της εταιρείας που σας ενδιαφέρει να εργαστείτε, μπορείτε να κάνετε τα προφίλ σας ιδιωτικά, ώστε να μην έχουν πρόσβαση σε αυτά υπάλληλοι της εταιρείας.

Τέλος, με την ύπαρξη του LinkedIn, η επικοινωνία με τους παλιούς σας εργοδότες για συστάσεις είναι ακόμη πιο εύκολή. Μη σας κάνει εντύπωση εάν η εταιρεία που θέλετε να συνεργαστείτε, απευθυνθεί σε παλιούς εργοδότες σας για πληροφορίες, σχετικά με εσάς και τη συνεργασία που είχατε.

 

Μπορεί να θεωρηθείτε overqualified για μια θέση (και να τη χάσετε)

Οι περισσότεροι υποψήφιοι θεωρούν δεδομένο ότι με το να διαθέτουν πολύ περισσότερα προσόντα από τα ζητούμενα για μια θέση εργασίας, έχουν «σίγουρη» αυτή τη θέση. Είναι όμως έτσι; Ίσως. Σαφώς, τα παραπάνω προσόντα δημιουργούν καλές εντυπώσεις και κάνουν τον υποψήφιο πιθανό για κάλυψη της θέσης εργασίας. Όταν όμως τα προσόντα είναι πολύ παραπάνω από αυτά που ζητούνται, μπορεί να έχει και τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Οι λόγοι είναι απλοί. Αφενός μπορεί να θεωρηθεί ότι θα αλλάξετε άμεσα γνώμη, αφού δεν θα υπάρχει ενδιαφέρον για εσάς. Έτσι, στα μάτια τους υπάρχει η περίπτωση να παραιτηθείτε και να χρειαστεί να μπουν άμεσα στην αναζήτηση νέου εργαζομένου. Επίσης, εάν η προσφερόμενη θέση είναι μισθολογικά περιορισμένη, πιθανώς να μην μπορούν να υποστηρίξουν τις οικονομικές απολαβές που αναλογούν στα προσόντα σας. Επομένως τι πρέπει κάνετε;

Εάν σας τεθούν προβληματισμοί σχετικά με την καταλληλότητά σας για τη θέση, εξηγείστε γιατί διεκδικείτε αυτή την εργασία, καθώς και τους λόγους που είστε διατεθειμένοι να εργαστείτε σε χαμηλότερο επίπεδο για να επιτύχετε τους στόχους της καριέρας σας.

 

Συμπέρασμα

Δημιουργία βιογραφικού online

Συνοψίζοντας, γίνεται αντιληπτό ότι δεν αρκεί ένα καλό βιογραφικό και μια σωστή παρουσίαση σε μια συνέντευξη για την πρόσληψη. Υπάρχουν αρκετές συμπεριφορές και σκέψεις των ατόμων που αναλαμβάνουν την επιλογή προσωπικού που εσείς ίσως αγνοείτε. Πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλοί παράγοντες όσον αφορά την τελική επιλογή. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι τα άτομα που θα σας επιλέξουν ενδεχομένως να είναι οι προϊστάμενοί σας και επομένως θα χρειαστούν άτομα που τους εμπνέουν εμπιστοσύνη και που μπορούν κοινώς να συνεννοηθούν.