Στην αγορά εργασίας της Ελλάδα, η πρακτική του employer branding (της δημιουργίας επωνυμίας εργοδότη δηλαδή.) είναι μια ακόμη αρκετά νέα έννοια. Ως εκ τούτου, εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήματα και αμφιβολίες στις τοπικές κοινότητες με διαθέσιμο δυναμικό σε ό,τι αφορά την κατανόηση της διαδικασίας και τη σχετική ορολογία.

Σε αυτό το άρθρο θα μάθεις:

   - Τι είναι η επωνυμία εργοδότη και γιατί είναι σημαντική;

   - Μερικά παραδείγματα πετυχημένων πρακτικών επωνυμίας εργοδότη.

 

Γιατί είναι σημαντικό να έχουμε μια στρατηγική επωνυμίας εργοδότη;

Η επωνυμία εργοδότη (employer branding) είναι μια συνεχής και μακροπρόθεσμη προσπάθεια προώθησης μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού ως εργοδότη που στόχο έχει την προσέλκυση, την πρόσληψη και τη διατήρηση των κατάλληλων ταλέντων. Τα βασικά συστατικά μιας επιτυχημένης στρατηγικής branding για τους εργοδότες είναι μια ισχυρή και αξιόλογη πρόταση από πλευράς εργοδοσίας (θα δώσουμε λεπτομέρειες επ' αυτού παρακάτω), μια δημιουργική στρατηγική με σωστή επικοινωνία, καθώς και η συνεχής μέτρηση της αποδοτικότητας όλων αυτών.

Όσο για το ποιος είναι τελικά υπεύθυνος για όλα αυτά, μερικοί υποστηρίζουν ότι είναι το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού, άλλοι λένε ότι είναι το Μάρκετινγκ ή η Γενική Διοίκηση. Σε τελική ανάλυση, ωστόσο,  η ευθύνη για την επωνυμία εργοδότη ανήκει στο σύνολο του οργανισμού. Με άλλα λόγια, η επωνυμία εργοδότη είναι ο τρόπος με τον οποίο μια εταιρεία παρουσιάζει τον εαυτό της τόσο στους νέους υποψηφίους, όσο και στους υπάρχοντες υπαλλήλους της. Όσο πιο καλή στρατηγική branding διαθέτεις, τόσο πιο πιθανό είναι να προσελκύσεις υποψηφίους με κορυφαία ταλέντα.

Για να βεβαιωθείς ότι έχεις μια αποτελεσματική στρατηγική, θα πρέπει να έχεις να πεις πρώτα μια συναρπαστική ιστορία. Ωστόσο, μια ιστορία από μόνη της δεν είναι αρκετή. Θα πρέπει να περάσεις και στην πράξη. Το να λες στους υπαλλήλους και στους υποψηφίους σου ότι θα περνάνε τέλεια δουλεύοντας για σένα, απλά επειδή έχεις ένα χώρο αναψυχής, δε θα σε βοηθήσει. Θα πρέπει και να το αποδείξεις. Μια καλή στρατηγική επωνυμίας εργοδότη μπορεί να σε βοηθήσει να προσελκύσεις τους καλύτερους υποψηφίους και να μειώσεις τα έξοδα πρόσληψης.

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ :

   - Κατά τη διάρκεια λήψης της απόφασής τους σχετικά με το πού θα υποβάλουν αίτηση για μια καινούργια δουλειά, το 84% των αιτούντων θεωρούν σημαντική τη φήμη μιας εταιρείας ως εργοδότη·

   - 9 στους 10 υποψήφιους θα προτιμούσαν να υποβάλουν αίτηση για μια θέση εργασίας όταν η διαφήμιση προέρχεται από μια εταιρεία που έχει μια ισχυρή και ενεργά σταθερή επωνυμία εργοδότη.

   - το  50% των υποψήφιων δηλώνουν ότι δεν θα εργάζονταν για μια εταιρεία με κακή φήμη - ακόμη και αν τους προσφερόταν σημαντική αύξηση στις αποδοχές τους.

 

Tα πέντε πιο πετυχημένα παραδείγματα στρατηγικών επωνυμίας εργοδότη:

1. Starbucks

Τα Starbucks διακρίνονται για τον τρόπο με τον οποίο εξασφαλίζουν την ανάπτυξη ενός ισχυρού κλίματος συλλογικότητας μεταξύ των υπαλλήλων τους. Για παράδειγμα, απευθύνονται στους υπαλλήλους τους ως συνεργάτες, εμπνέοντας τους έτσι ένα αίσθημα υπερηφάνειας για το γεγονός ότι αποτελούν μέρος μιας ομάδας. Επιπλέον, τα Starbucks δημιούργησαν  λογαριασμούς σε Instagram και Twitter αφιερωμένους αποκλειστικά στο @StarbucksJobs, τους οποίους και χρησιμοποιούν για να προωθούν την εταιρική τους επωνυμία και να αλληλεπιδρούν με άτομα που αναζητούν εργασία.

Μέσα από τη δημιουργία λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δείχνουν την εκτίμησή τους απέναντι στους υπαλλήλους τους και που προκαλούν το ενδιαφέρον πιθανών υποψηφίων, τα Starbucks αποδεικνύουν τη δέσμευσή τους ότι αποτελούν κάτι περισσότερο από ένα προϊόν.

 

2. Booking.com

Η εταιρεία Booking.com ξεκίνησε ένα πρότζεκτ με την ονομασία "One Mission", μέσα από το οποίο παρακίνησε τους υπαλλήλους της να καταγράψουν τα δικά τους ταξίδια και διακοπές με μια μηχανή τύπου GoPro, την οποία θα παρείχε μάλιστα η ίδια η Booking.com. Τα βιντεάκια που προσκόμισαν οι εργαζόμενοι χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός εμπνευσμένου βίντεο κλιπ, το οποίο εναρμονίζει τους υπαλλήλους με το πνεύμα της αποστολής που εκπληρώνει η Booking.com: "Δίνουμε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να βιώσουν τον κόσμο".

Η εκστρατεία επωνυμίας εργοδότη είχε ως αποτέλεσμα ένα εντυπωσιακό βίντεο με πάνω από 5,5 εκατομμύρια προβολές, το οποίο σε μια δεύτερη φάση δημιούργησε διαφημίσεις για περαιτέρω προώθηση στο τμήμα προσλήψεων. Κάτι τέτοιο αποτελεί μια δυναμικότατη τακτική για την προσέλκυση υποψηφίων που αναζητούν την περιπέτεια σε τέτοιου είδους θέσεις.

 

3. Twitter

Οι υποψήφιοι τη σήμερον ημέρα θέλουν να μάθουν πώς θα ενταχθούν καλύτερα στον οργανισμό για τον οποίο θέλουν να εργαστούν, μιας και επιθυμούν να κατανοήσουν όσο γίνεται καλύτερα την επίδραση που μπορεί να έχει αυτή η διαδικασία επάνω τους. Το Twitter οργάνωσε την ιστοσελίδα του στον τομέα της σταδιοδρομίας, ακολουθώντας ακριβώς αυτήν την ιδέα. Καθώς οι χρήστες επισκέπτονται τη σελίδα twitter για να ψάξουν θέσεις εργασίας που να ταιριάζουν στην εμπειρία τους, δεν θα βλέπουν πλέον τα τυπικά banners που υπάρχουν για κάθε τμήμα, όπως αυτό του "Μάρκετινγκ",  του "Ανθρώπινου Δυναμικού" ή της "Ανάπτυξης Προϊόντων".

Αντ 'αυτού, θα διαβάζουν τη λειτουργία που έχει και τον αντίκτυπο που προκαλεί η κάθε ομάδα: "Προώθησε την επιχείρηση", "Χτίσε το προϊόν", κλπ. Με αυτόν τον τρόπο το Twitter κατάφερε να αλλάξει την αντίληψη του κόσμου γύρω από τις ιστοσελίδες σταδιοδρομίας, χρησιμοποιώντας ακριβές περιεχόμενο το οποίο προβλέπει τα διάφορα ερωτήματα των μελλοντικών υποψηφίων. Και αυτοί κατά αντίστοιχο τρόπο παρέχουν σαφείς και προσβάσιμες πληροφορίες πάνω στους στόχους, τα όνειρα και τις αξίες τους.

 

4. Salesforce

Η εκστρατεία της Salesforce με το hashtag #salesforceohana ξεκίνησε από τη χαβανέζικη λέξη για την οικογένεια, "ohana". Παίζοντας το ρόλο του υπερήφανου γονέα, η εταιρεία χρησιμοποίησε το συγκεκριμένο hashtag για να κοινοποιήσει και να μοιραστεί φωτογραφίες των μελών της οικογένειάς της - στην προκειμένη περίπτωση, χαρούμενων υπάλληλων της - να κάνουν ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά πράγματα στην επίσημή της ιστοσελίδα.

Η αληθινή ιστορία, βέβαια, σε αυτή την περίπτωση δεν έχει να κάνει με το πώς και το τι διανέμει η  Salesforce στο Instagram, αλλά με την έμπρακτη δέσμευση των εργαζομένων της. Οι υπάλληλοι της Salesforce αγκάλιασαν γρήγορα το ρόλο των πρεσβευτών της εταιρείας, φανερώνοντας χωρίς δισταγμό τους λόγους για τους οποίους τους αρέσει να εργάζονται στην εταιρεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, η Salesforce ανέπτυξε την επωνυμία της ως εργοδότη με ταχείς ρυθμούς και οργανικό τρόπο. Για τις εταιρείες που θέτουν σε πρώτο πλάνο τις αξίες που τις διέπουν, η στρατηγική της Salesforce είναι ένα σημαντικό μάθημα πάνω  στο χτίσιμο επωνυμίας εργοδότη.

 

5. Heineken

Ένα τελευταίο παράδειγμα του που εμπίπτει στην κατηγορία επωνυμίας εργοδότη είναι η καμπάνια βίντεο της Heineken. Με ένα απλό βίντεο, η Heineken μπόρεσε να αυξήσει τον αριθμό των αιτήσεων για εργασία στους κόλπους της κατά 300%.

Πώς; Με το να παραχωρήσει στους ενδιαφερόμενους μια διαδραστική συνέντευξη.

Η συγκεκριμένη διαδραστική καμπάνια, που ονομάστηκε GO Places, ήταν διαθέσιμη στο Facebook και στο LinkedIn και όσοι την ακολουθούσαν, μπορούσαν να επιλέξουν μία από τις δύο διαθέσιμες απαντήσεις σε ένα σύνολο δώδεκα ερωτήσεων.

Μέσω αυτής της διαδραστικής εκστρατείας, η Heineken κατάφερε να δείξει στους ενδιαφερόμενους υποψήφιους γιατί είναι ένα τόσο δημοφιλές εργασιακό περιβάλλον, οι εργαζόμενοί της ανακάλυψαν εκ νέου το πάθος τους για τη δουλειά που έκαναν, ενώ και οι πελάτες έμαθαν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σχετικά με τη μάρκα της εταιρείας.

 

Συμπέρασμα

Αυτές είναι μόνο πέντε από τις εκατοντάδες καμπάνιες και στρατηγικές που έχουν βοηθήσει τις εταιρείες να κάνουν αποτελεσματικές προσλήψεις και να προβάλλονται ως κορυφαίοι εργοδότες. Όπως θα παρατήρησες και εσύ, μια στρατηγική επωνυμίας εργοδότη μπορεί να σε βοηθήσει να αυξήσεις τον αριθμό των υποψηφίων, να ενισχύσεις το μέσο όρο παραμονής των εργαζομένων σου και, γενικά, να βελτιώσεις την εικόνα της εταιρείας σου. 

Εσύ τι στρατηγική επωνυμίας εργοδότη έχεις;