Η ανάλυση δεδομένων (data analytics) αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες «επαναστάσεις» που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια σε επιχειρηματικό επίπεδο, δίνοντας τη δυνατότητα στους επιχειρηματίες να αποφύγουν τις επικίνδυνες εξελίξεις και να κοιμούνται πιο ήσυχα τα βράδια. Όμως, όπως σε όλες τις επαναστάσεις, η εξέλιξή της δεν είναι γραμμική, δεν προχωρά με σταθερό ρυθμό και έχει σκαμπανεβάσματα.  

Βέβαια η όλη ιδέα δεν είναι καινούργια. Ακόμη και πριν υιοθετηθούν τα data analytics ως μια διαδικασία με βαρύνουσα επιχειρηματική σημασία, οι εταιρίες ανέλυαν δεδομένα –αριθμούς κυρίως– και προσπαθούσαν να προσδιορίσουν με βάση αυτά αποφάσεις για το μέλλον.

Η διαφορά σήμερα συναντάται σε δύο βασικά σημεία. Το ένα είναι ο όγκος των διαθέσιμων δεδομένων. Οι άνθρωποι πλέον προβάλλουν δημόσια όλο και περισσότερα προσωπικά στοιχεία –κυρίως μέσω on-line πλατφορμών–, παρέχοντας απλόχερα με αυτό τον τρόπο στις επιχειρήσεις όχι απλώς μια τεράστια «θάλασσα» από δεδομένα, αλλά ευκαιρίες για αξιοποίηση. Οι εταιρίες που θα τα συγκεντρώσουν και θα τα αναλύσουν κατάλληλα θα μπορούν εύκολα να τα μετατρέψουν σε αξία.

Το δεύτερο σημείο είναι η ταχύτητα. Ενώ πριν από μερικά χρόνια τα στοιχεία που συγκεντρώνονταν έδιναν πληροφορίες για μελλοντικές αποφάσεις, σήμερα οι επιχειρήσεις μπορούν ταχύτατα να αλλάξουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και να προσαρμοστούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού.

Γιατί τα data analytics είναι τόσο σημαντικά

Αφενός βοηθούν τους οργανισμούς/τις εταιρίες να αξιοποιήσουν τα δεδομένα τους και να τα χρησιμοποιήσουν για να εντοπίσουν τις κατάλληλες ευκαιρίες. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε έξυπνες επιχειρηματικές λύσεις, που κατά περίπτωση μπορεί να αποδειχθούν αποδοτικότερες, να φέρουν υψηλότερα κέρδη και να εξασφαλίσουν ένα μόνιμα ικανοποιημένο πελατολόγιο.

Κάθε ψηφιακή αλληλεπίδραση στα μέσα μαζικής δικτύωσης παράγει δεδομένα. Από τους browsers, από τις on-line αγορές, από τα βίντεο που επιλέγουμε για αναπαραγωγή, από τα likes στο Facebook μέχρι και τα άρθρα που διαβάζουμε δημιουργείται  ένας πλούτος έτοιμος για εκμετάλλευση.

Σύμφωνα με την ΙΒΜ, κάθε χρόνο δημιουργούνται περισσότερα από 2,5 τετράκις εκατομμύρια bytes, με το 90% του συνολικού όγκου να έχει δημιουργηθεί μόλις τα 2 τελευταία χρόνια. Τα νούμερα δείχνουν από μόνα τους τον φρενήρη ρυθμό της μετατροπής της καθημερινής μας ζωής και ως εκ τούτου και των πληροφοριών που τη γεμίζουν καθημερινά σε μια πιο ψηφιακή (digital) έκδοση.

Φυσικά η ανάλυση και η αξιοποίηση δεν θα έρθει από μόνη της. Το κλειδί για την επιτυχημένη ενσωμάτωση των data analytics στο υπάρχον επιχειρηματικό μοντέλο (business model) μιας οποιασδήποτε εταιρίας είναι η εκπαίδευση. Τα big data ορίζουν μια εντελώς διαφορετική νοοτροπία στο επιχειρείν, ανεξαρτήτως μάλιστα κλάδου ή λοιπών ειδικών συνθηκών, και ως εκ τούτου οι εργαζόμενοι που είναι υπεύθυνοι για την IT στρατηγική θα χρειαστούν επιπλέον γνώσεις.

Επιπρόσθετα οι εταιρίες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους και μια σειρά ακόμα παραγόντων που τους επηρεάζουν. Για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να αναπτύξουν επιτυχημένες στρατηγικές big data, πρέπει να λάβουν υπόψη τους μια σειρά από πολιτιστικές, οργανωτικές και τεχνολογικές πτυχές. Αυτό απαιτεί μια στενή ευθυγράμμιση του εκάστοτε τμήματος πληροφορικής με τους μακροπρόθεσμους επιχειρηματικούς στόχους – μια πρόκληση στην οποία μία στις τρεις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αποτυγχάνει για διαφορετικούς λόγους να αντεπεξέλθει.

Διαβάστε περισσότερα >>