«Υπάρχουν τρεις κατηγορίες ανθρώπων: αυτοί που κάνουν τα πράγματα να συμβούν, αυτοί που παρακολουθούν τα πράγματα να συμβαίνουν και αυτοί που αναρωτιούνται τι συνέβη». Mary Kay Ash, Αμερικανίδα επιχειρηματίας

Σε ποια κατηγορία ανήκεις; Είσαι από αυτούς που παίρνουν πρωτοβουλία και κάνουν τα πράγματα να συμβαίνουν ή απλώς παρακολουθείς και αναρωτιέσαι τι συμβαίνει; Κάνεις πράγματα για σένα και την ομάδα σου ή περιμένεις πάντα κάποιον άλλον να σου πει τι να κάνεις; Πρωτοβουλία, λοιπόν, το θέμα του άρθρου. Μια δεξιότητα που συναντάμε ως προαπαιτούμενη σε κάθε αγγελία για εργασία, καθώς είναι εξαιρετικά σημαντική για κάθε εργοδότη και κάθε επιχείρηση. Γιατί οι άνθρωποι που παίρνουν πρωτοβουλίες τις περισσότερες φορές σώζουν καταστάσεις και είναι πολύτιμοι στον χώρο εργασίας. Πώς μπορούμε, όμως, να ορίσουμε την πρωτοβουλία και, το σημαντικότερο, πώς μπορούμε να την αναπτύξουμε;

Ορίζοντας την πρωτοβουλία

Οι ερευνητές Doris Fay και Michael Frese ορίζουν την πρωτοβουλία ως «συμπεριφορά εργασίας που χαρακτηρίζεται από την αυτοπαρακίνηση, την ενεργό προσέγγιση της εργασίας και την επίμονη προσπάθεια να υπερπηδήσει κάποιος τους φραγμούς και να ξεπεράσει τις αποτυχίες που προκύπτουν για την επίτευξη ενός στόχου». Όταν αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία, κάνουμε πράγματα χωρίς να μας έχουν ζητηθεί, επιμένουμε όταν τα πράγματα γίνονται δύσκολα, εντοπίζουμε ευκαιρίες και τις εκμεταλλευόμαστε. Με άλλα λόγια, δρούμε και δεν αντιδρούμε στην εργασία!

Οι περισσότεροι από μας έχουν δει εργαζομένους να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες: έναν προϊστάμενο που παίρνει σημαντικές αποφάσεις σε επείγοντα ζητήματα όταν το αφεντικό είναι άρρωστο ή εκτός επικοινωνίας και η υπόλοιπη ομάδα δεν έχει ιδέα για το τι πρέπει να γίνει, έναν συνάδελφο που προτείνει ένα σχέδιο βελτίωσης των διαδικασιών της εργασίας κ.λπ. Η πρωτοβουλία γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στο σημερινό εργασιακό περιβάλλον. Οι επιχειρήσεις θέλουν εργαζομένους που μπορούν να στέκονται στα πόδια τους και να αναλαμβάνουν δράση, χωρίς να περιμένουν κάποιον να τους πει τι πρέπει να κάνουν. Και αυτός ο συνδυασμός ευελιξίας και θάρρους είναι στοιχείο που ωθεί τις ομάδες και τους οργανισμούς να καινοτομούν και να ξεπερνούν τον ανταγωνισμό.

Αναπτύσσοντας την πρωτοβουλία

Τα καλά νέα είναι ότι η πρωτοβουλία αποτελεί δεξιότητα που μπορεί να αναπτυχθεί. Πώς; Ακολουθώντας τα παρακάτω έξι βήματα:

1. Αναπτύξτε ένα σχέδιο σταδιοδρομίας

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι που έχουν ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο σταδιοδρομίας είναι πιο πιθανό να αναλάβουν πρωτοβουλία. Οι επαγγελματίες που γνωρίζουν τι και πού θέλουν να πάνε είναι πολύ πιο πιθανό να δείξουν πρωτοβουλία στην εργασία, ειδικά όταν η δράση ή η απόφαση θα τους βοηθήσει να προωθήσουν τους στόχους της σταδιοδρομίας τους. Για να μάθεις τι ακριβώς πρέπει να επιτύχεις, απαιτείται να κατανοήσεις την εργασία σου, την ομάδα σου και τον σκοπό της επιχείρησης που εργάζεσαι. Και, μόλις βρεις αυτό που θέλεις να πετύχεις, συνδύασε τους στόχους καριέρας με τους προσωπικούς σου στόχους και εργάσου προς την κατεύθυνση της επίτευξής τους. Τόσο στην εργασιακή όσο και στην προσωπική ζωή, το κλειδί για την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας είναι να βάλουμε σαφείς στόχους και να εργαστούμε σταθερά για να τους πετύχουμε.

Διαβάστε περισσότερα >>