Πολύ πιθανόν να είχες και εσύ έναν εργοδότη ή ανώτερο κατά τη διάρκεια της καριέρας σου που δεν θαύμαζες ιδιαίτερα. Αυτό συμβαίνει σε όλους μας. Πρόκειται για ένα πολύ γνωστό θέμα, για το οποίο έχουν γίνει πολλές συζητήσεις, άρθρα και επιχειρηματολογίες. Τελικά όμως τι είναι καλύτερο να υπάρχει σε έναν οργανισμό, ένας ηγέτης ή ένας διοικητής; Για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση αποτελεσματικά, θα πρέπει να καταλάβουμε περισσότερα για την κάθε ιδιότητα. Επίσης, ένας εργαζόμενος χρειάζεται έναν leader περισσότερο από έναν manager. Τι είναι όμως καλύτερο για όλους και ποια είναι η διαφορά των δύο;

 

Leader vs Manager

 

Η ηγεσία και διοίκηση είναι 2 διαφορετικές έννοιες. Αυτό σημαίνει ότι ένας διοικητής δεν είναι πάντα καλός ηγέτης και αντίστροφα. Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει τον κάθε έναν όμως;

 

Αυτό που κάνει έναν ηγέτη να ξεχωρίζει είναι τα έντονα ανεπτυγμένα ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά του. Ο ρόλος ενός ηγέτη δεν είναι να χρησιμοποιεί την εξουσία η οποία του δίνεται, αλλά να δημιουργεί ακολούθους με ελευθερία βούλησης. Ο ηγέτης χτίζει ένα όραμα και εμπνέει μια ομάδα να το ακολουθήσει. Εκπέμπει αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στα άτομα που ηγείται και αυτοί τον ακολουθούν γιατί συμμερίζονται και συναισθάνονται το όραμα του.

 

Από την άλλη μεριά, ένας manager είναι επικεντρωμένος σε έναν στόχο και κάνει ότι μπορεί για να τον πετύχει. Εστιάζει περισσότερο στις καθημερινές λειτουργίες μιας επιχείρησης και την γενική αποτελεσματικότητα και απόδοση. Φροντίζει όλα τα συστήματα να κυλάνε ομαλά και βοηθάνε τους εργαζόμενους να αισθάνονται σημαντικοί για τον οργανισμό.

 

Τα χαρακτηριστικά ενός manager διαφέρουν από αυτά ενός leader. Κι όμως, και τα 2 είναι σημαντικά για μια επιχείρηση. Γιατί;

 

Όλοι οι εργαζόμενοι θέλουν να έχουν έναν εργοδότη που να ταυτίζονται μαζί του και να τον θαυμάζουν. Είναι σημαντικό για τους εργαζόμενους να αισθάνονται ότι ακολουθούν κάποιον γιατί τους εμπνέει και νοιάζεται για αυτούς. Όμως αυτά τα χαρακτηριστικά δεν αρκούν για να είσαι αποτελεσματικός σε μια ομάδα. Πρέπει να μπορείς παράλληλα να διασφαλίσεις ότι οι διαδικασίες μπορούν να κυλήσουν ομαλά σε καθημερινή βάση και ότι η ομάδα μπορεί να πετύχει τους στόχους της.

 

Μια επιχείρηση θέτει στόχους και έχει επίσης ένα όραμα. Χρειάζεται άτομα τα οποία είναι αποδοτικά και αποτελεσματικά σε ότι κάνουν. Πολλές φορές ένας ηγέτης δεν είναι ικανός να ανταποκριθεί σε αυτές τις προσδοκίες. Είναι σημαντικό να μπορείς να είσαι πρότυπο για την ομάδα σου, αλλά στο τέλος της ημέρας πρέπει να υπάρχει πρόοδος.

 

Παρακάτω θα εντρυφήσουμε πιο βαθιά σε κάθε κατηγορία.

 

Ποια είναι τα γνωρίσματα ενός manager

Ποια είναι τα γνωρίσματα ενός manager

 

Ένας manager σε έναν οργανισμό έχει ορισμένα καθήκοντα. Αυτά τα καθήκοντα αναφέρονται σε 4 βασικές λειτουργίες. Την οργάνωση, τον σχεδιασμό, την ηγεσία και τον έλεγχο.

 

Ένας διοικητής μπορεί να είναι ηγέτης, αρκεί να μπορεί να εκτελέσει τις ηγετικές ευθύνες που περιλαμβάνονται στη διοίκηση. Δηλαδή την καλή επικοινωνία, την έμπνευση, την καθοδήγηση και την ενθάρρυνση των εργαζομένων να ανέβουν σε υψηλότερο επίπεδο παραγωγικότητας.

 

Όταν ένας manager δεν έχει ηγετικά χαρακτηριστικά, οι υφιστάμενοι του τον ακολουθούν από υποχρέωση στην ιεραρχία  και όχι από κάποιο κίνητρο ή θαυμασμό.

 

Τα καθήκοντα ενός manager τείνουν να εστιάζουν στους επιχειρησιακούς στόχους και να μην συμμερίζονται άλλες αξίες στον ίδιο βαθμό. Κατ επέκταση, είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις των ίδιων και των υφισταμένων τους και αντιλαμβάνονται την εξουσία ιεραρχικά. Αυτό σημαίνει ότι έχουν τον τελευταίο λόγο για κάθε διαδικασία και απόφαση.

 

Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός manager:

 

Εκτελεί ένα όραμα. Ένας manager χτίζει ένα στρατηγικό πλάνο για ένα όραμα και το διασπά σε μικρά κομμάτια στόχων για την ομάδα του.

 

Κατευθύνει. Φροντίζει για την ομαλή ροή των καθημερινών καθηκόντων και διαδικασιών, εξετάζοντας τους πόρους που έχει στη διάθεση του και προβλέποντας τις ανάγκες για αλλαγή.

 

Διαχειρίζεται τις διαδικασίες. Έχει την εξουσία να προσθέσει ή να αφαιρέσει εργασιακούς κανόνες στην ομάδα του, τις διαδικασίες, τα πρότυπα και τους τρόπους λειτουργίας της ομαδας.

 

Εστιάζει στους ανθρώπους. Ένας manager ακούει και εξυπηρετεί τις ανάγκες των ατόμων της ομάδας του, τους εμπλέκει στη λήψη αποφάσεων και ακούει τα αιτήματα τους για την αύξηση της παραγωγικότητας.

 

 

Ποια είναι τα γνωρίσματα ενός leader

Ποια είναι τα γνωρίσματα ενός leader

 

Μια μεγάλη διαφορά για τον ηγέτη, είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να έχει μια διοικητική θέση. Μπορεί να είναι οποιοσδήποτε. Αυτό συμβαίνει διότι ένας ηγέτης δεν έχει υφιστάμενους, αλλά ακόλουθους. Ένας ηγέτης επιδεικνύει υψηλό επίπεδο πάθους για τη δουλειά του. Δίνει μεγάλη αξία στην επιτυχία των μελών της ομάδας που τον ακολουθούν και επιδιώκει στην προσωπική τους ανάπτυξη, ανεξάρτητα αν είναι στα πλαίσια του οργανισμού.

 

Επίσης, ένας ηγέτης δεν λαμβάνει υπόψιν την εξουσία που μπορεί να έχει στα χέρια του. Επιδιώκει να εμπνέει τους ανθρώπους του, να τους ενθαρρύνει και να μεταφέρει το όραμά του σε αυτούς. Σαν αποτέλεσμα, οι άνθρωποι τον ακολουθούν για την προσωπικότητα, τις αξίες και τα πιστεύω του.

 

Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός leader είναι:

 

Οραματίζεται. Ένας ηγέτης γνωρίζει τις φιλοδοξίες των ανθρώπων που τον περιβάλλουν, που βρίσκονται και που θέλουν να φτάσουν και δημιουργεί έναν κοινό χάρτη επιτυχίας.

 

Είναι ειλικρινής και διαφανής. Βρίσκεται με ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτόν και ακολουθούν το μονοπάτι που εκείνος ορίζει.

 

Εμπνέει. Ένας ηγέτης βοηθάει και εμπνέει το κάθε άτομο να κατανοήσει τον ρόλο και την συμβολή του στο γενικό σύνολο.

 

Έχει επικοινωνιακές δεξιότητες. Ένας ηγέτης πάντα ενημερώνει την ομάδα του για ότι συμβαίνει παροντικά και μελλοντικά μαζί με όλα τα πιθανά εμπόδια που πρόκειται να αντιμετωπίσουν. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες του τον βοηθούν να μεταδώσει το όραμα του στους ανθρώπους γύρω του και εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του.

 

Αντιμετωπίζει προκλήσεις. Ένας ηγέτης αντιμετωπίζει κάθε πρόκληση που του δίνει ένα καθεστώς. Κάνει πράγματα με δικό του στυλ, επιλύει προβλήματα και σκέφτεται «έξω από το κουτί».

 

Κοινά χαρακτηριστικά

 

Ακόμα και αν ο ρόλος της ηγεσίας με την διοίκηση ποικίλουν, πάντα υπάρχουν κάποια σημεία όπου τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις επικαλύπτονται. Αυτά τα σημεία είναι:

 

Επικοινωνία. Η επικοινωνία είναι ένα απαραίτητο συστατικό επιτυχίας, ανεξάρτητα από το αν είσαι ηγέτης ή manager. Οι εργαζόμενοι πρέπει να γνωρίζουν που βρίσκονται και που βαδίζουν μέσα σε έναν οργανισμό. Η σωστή επικοινωνία σε κάθε περίπτωση ενδυναμώνει τους ανθρώπους να προσπαθήσουν περισσότερο και να δημιουργηθούν καλύτερες σχέσεις μεταξύ ομάδων.

 

Επίλυση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων. Η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων είναι αρμοδιότητες και για τη διοίκηση όπως και για την ηγεσία. Ένας ηγέτης λαμβάνει αποφάσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο, ενώ ένας manager λαμβάνει αποφάσεις για την καλύτερη απόδοση της ομάδας ή το τμήματος του.

 

Διαχείριση κρίσεων και αλλαγή. Όπως και με τη λήψη αποφάσεων, σε καιρούς αλλαγής ή κρίσεων, οι ηγέτες και οι managers πρέπει να μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Η ικανότητα αποδοχής της αλλαγής και προσαρμογής είναι απαραίτητη. Ένας ηγέτης μπορεί να έχει καλύτερη αντίληψη για την αλλαγή που πρέπει να γίνει, ενώ ένας manager μπορεί να βοηθήσει την ομάδα του να αποδεχτεί και να ευθυγραμμιστεί με της αλλαγές αυτές αποτελεσματικά.

 

 

Γιατί είναι σημαντικό να ορίσεις τον ρόλο σου σε έναν οργανισμό

 

Για να μπορέσεις να καθορίσεις τον ρόλο σου σε μια ομάδα και έναν οργανισμό, θα πρέπει να γνωρίζεις καλά τον εαυτό σου. Κάποια χαρακτηριστικά μπορεί να βρίσκονται ήδη μέσα σου, όπως για παράδειγμα η αφοσίωση στους στόχους σου. Κάποια άλλα χαρακτηριστικά θα πρέπει να τα βελτιώσεις κατά τη διάρκεια της καριέρας σου. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείς να βρεις την ισορροπία που σου ταιριάζει περισσότερο. Θυμήσου, ένας ηγέτης δεν σημαίνει ότι θα είναι μόνο ηγέτης.

 

Ένας ηγέτης προσπαθεί να:

 

- Καινοτομεί

- Δίνει κίνητρο

- Εμπνέει

- Ενδυναμώνει

- Εστιάζει στους ανθρώπους

- Οραματίζεται

- Δεσμεύεται

- Εστιάζει στην λύση

- Δέχεται την αλλαγή

- Καθοδηγεί

 

Ένας manager προσπαθεί να:

 

- Διοικεί

- Στοχοθετεί

- Σχεδιάζει

- Ελέγχει

- Οργανώνει

- Προσέχει τη λεπτομέρεια

- Σκέφτεται στρατηγικά

- Εφαρμόζει

- Εκπροσωπεί

 

 

Τι είναι πιο αποτελεσματικο

Τι είναι πιο αποτελεσματικο

 

Η αποτελεσματικότητα των 2 ρόλων δεν μπορεί να προσδιοριστεί επίσημα. Όπως αναφέραμε προηγουμένως, μια επιχείρηση χρειάζεται άτομα που να μπορούν να πετύχουν στόχους. Παράλληλα, ωστόσο, τα ηγετικά χαρακτηριστικά σε μια ομάδα είναι σημαντικά. Αυτό που θα πρέπει να επιδιώκεις για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα είναι ο συνδυασμός των δύο. Οι ειδικοί λένε ότι το ιδανικό σημείο τομής πέφτει προς την ηγεσία, έχοντας φυσικά σημαντικά διοικητικά γνωρίσματα και ικανότητες.

 

Γνωρίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του leader και του manager, μπορείς να γίνεις κάτι κοινό. Δούλεψε σκληρά για να πετυχαίνεις τους στόχους σου και παράλληλα προσπάθησε να εμπνέεις την ομάδα με το παράδειγμα σου. Αξιοποιώντας τις καλύτερες αξίες των δύο, θα έχεις μεγαλύτερο αντίκτυπο στην επαγγελματική εξέλιξη της ομάδας και της καριέρας σου και παράλληλα θα δημιουργήσεις εξαιρετικές σχέσεις με την ομάδα σου.