Όταν ένα άτομο, που ενδιαφέρεται να εργαστεί, γίνει δεκτό για μια συνέντευξη συνήθως ενθουσιάζεται. Η συνέντευξη αποτελεί το επόμενο βήμα, όπου, εάν όλα πάνε καλά, τότε το άτομο πιθανότατα να προσληφθεί στη θέση εργασίας που το ενδιαφέρει. Ωστόσο, κάποιες φορές η αποτυχία έχει έρθει πριν καν αρχίσει η συνέντευξη. Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι πολύ πιο δύσκολο να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα. Ποια είναι όμως μερικά λάθη που μπορεί να συμβούν πριν καν αρχίσει μια συνέντευξη και δημιουργούν αρνητική προδιάθεση προς το πρόσωπο του συνεντευξιαζόμενου;

 

Συμπεριφορές που οδηγούν σε αποτυχία

 

1. Να καθυστερήσει να πάει στη συνέντευξη

Πριν τη συνέντευξη, η επιχείρηση που προσλαμβάνει έχει επικοινωνήσει με τον υποψήφιο και έχουν βρει μια κοινή ώρα, διαθέσιμη και από τις δύο πλευρές. Έτσι, ο υποψήφιος έχει γνώση της ώρας και καλείται να είναι στον χώρο υποδοχής/ γραμματεία/ ρεσεψιόν/ κλπ τη συμφωνημένη ώρα (και λίγο νωρίτερα). Η άφιξη του υποψηφίου λίγο νωρίτερα του δίνει τη δυνατότητα να προλάβει απρόβλεπτες καταστάσεις (να μη βρίσκει την εταιρεία ή τον χώρο αναμονής), καθώς και να έχει τον απαιτούμενο χρόνο να χαλαρώσει. Η καθυστέρηση, επομένως, δείχνει ανευθυνότητα και είναι πιθανό να οδηγήσει σε ατοπήματα.

Φυσικά, πάντοτε υπάρχουν οι αστάθμητοι και απρόβλεπτοι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και τον πιο συνεπή να καθυστερήσει. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο υποψήφιος οπωσδήποτε οφείλει να ενημερώσει όσο πιο γρήγορα γίνεται για την πιθανή ή βέβαιη καθυστέρηση. Με αυτόν τρόπο ένας υποψήφιος φαίνεται πιο υπεύθυνος και δίνει και στην εταιρεία τη δυνατότητα να αναθεωρήσει το πρόγραμμά της ή να αντιπροτείνει μια άλλη διαθέσιμη ώρα.

 

2. Να μην γνωρίζετε τίποτα για την εταιρεία

Όσο περίεργο και αν φαίνεται, σημαντικό ποσοστό των ατόμων που διεκδικούν μια θέση εργασίας και κατευθύνονται στη συνέντευξη δεν γνωρίζουν τίποτα ή σχεδόν τίποτα για την επιχείρηση που διεκδικούν να τους προσλάβει. Η έλλειψη γνώσης αφορά τις υπηρεσίες που παρέχει μια εταιρεία, τις δράσεις της ή το είδος των προϊόντων της. Συνήθως, οι υποψήφιοι που δεν ενημερώνονται έστω στοιχειωδώς για το πού κατευθύνονται, έχουν στείλει ταυτόχρονα πολλά βιογραφικά, καθώς δεν τους ενδιαφέρει τόσο το πού θα δουλέψουν, αλλά το να δουλέψουν. Σαφώς και αυτό είναι κατανοητό, καθώς ο βιοπορισμός είναι το παν και προτεραιότητα. Από την άλλη πλευρά, όμως, ένας ιδιοκτήτης/ τμήμα HR μιας επιχείρησης δεν μπορεί να δει σοβαρά έναν υποψήφιο που δεν μπήκε καν στον κόπο να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της εταιρείας πριν τη συνέντευξη. Αυτή η στάση του υποψηφίου δεν εκπέμπει σοβαρότητα και μοιάζει αντιεπαγγελματική.

 

Τι να αποφύγεις πριν από μια συνέντευξη

 

3. Να έχετε μη επαγγελματική εικόνα στα social media

Είναι γνωστό πώς τα social media κυριαρχούν στις ζωές σχεδόν όλων. Μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα άτομα επικοινωνούν, ψυχαγωγούνται και προβάλουν τη ζωή τους. Αυτή η προβολή δεν είναι πάντοτε επαγγελματική και αυτό είναι απολύτως κατανοητό. Το πρόβλημα όμως είναι το εξής: Σημαντικότατο ποσοστό των επιχειρηματιών και ομάδων HR, πριν τη συνέντευξη αναζητούν το προφίλ του υποψηφίου στα social media. Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν μια πρώτη εικόνα για το άτομο που επιθυμεί να ενταχθεί στο δυναμικό τους. Εάν η εικόνα που περνά προς τα έξω δεν αποπνέει την αναγκαία σοβαρότητα και επαγγελματισμό που η εταιρεία πρεσβεύει, μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στην εξαρχής απόρριψη του εργαζομένου, όσο ίσως υποκριτικό και αν φαίνεται.

Επομένως, είτε ένας υποψήφιος θα πρέπει να βελτιώσει την εικόνα που προβάλει προς τα έξω είτε απλώς να περιορίσει το ποιος έχει πρόσβαση στις αναρτήσεις του. Το τελευταίο αποτελεί την πιο απλή και εύκολη λύση, ώστε να μην περιορίζεται, αλλά και να μην εκτίθεται σε πιθανούς εργοδότες.

 

4. Να μιλάτε στο κινητό στον χώρο αναμονής

Το να μιλάτε στο κινητό στον χώρο αναμονής φαίνεται αντιεπαγγελματικό και δημιουργεί οχλαγωγία. Πολλές φορές οι χώροι αναμονής είναι εντός των γραφείων, όπου οι υπάλληλοι εργάζονται. Μια ομιλία και ένας ήχος κλήσης μπορεί να προκαλέσει μικροπροβλήματα στην εργασιακή ροή ή να δημιουργήσει αναστάτωση σε εσάς (που πιθανώς να έχετε άγχος και «τεντωμένα νεύρα»). Επομένως, έχετε το κινητό στο αθόρυβο και απαντήστε μόνο εάν πρόκειται για επείγουσα ανάγκη.

 

5. Να αποσπάτε τους υπαλλήλους από την εργασία τους

Το να ρωτήσει ένας υποψήφιος έναν εργαζόμενο κάτι είναι κατανοητό. Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι πολύ σημαντικές (π.χ. πού είναι ο χώρος αναμονής κλπ). Ωστόσο, εάν ξεκινήσει ο υποψήφιος να αποσπά τους εργαζομένους με ερωτήσεις και απορίες, δημιουργεί ενόχληση και διαταράσσει την ηρεμία του χώρου. Σαφώς, εάν ο διάλογος ξεκινήσει από την πλευρά των υπαλλήλων, καλό είναι να απαντάτε φιλικά, διατηρώντας ταυτόχρονα τα προσχήματα. Δεν μπορείτε να ξέρετε ποιον έχετε απέναντί σας και δεν αποκλείεται κάτι που θα λεχθεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας.

 

6. Να μην ντυθείτε κατάλληλα για τη συνέντευξη

Η σωστή εμφάνιση για μια συνέντευξη είναι ένα σημαντικό στοιχείο που συμπληρώνει τη συνολική παρουσίαση του εαυτού ενός υποψηφίου. Αποτελεί την πρώτη εντύπωση που θα αφήσει στη συνέντευξη, αλλά επίσης αποτελεί ένα ακόμη δείγμα και έλεγχο για το κατά πόσο ο υποψήφιος ξέρει σε τι είδους χώρο πάει για συνέντευξη. Το «dress code» που απαιτείται για μια συνέντευξη σε ένα καφέ της γειτονιάς για τη θέση του σερβιτόρου είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που απαιτείται για μια θέση σε πολυεθνική. Εν ολίγοις, το πώς ντύνεται κάποιος για μια συνέντευξη αποτελεί και δείγμα για το κατά πόσο ξέρει που απευθύνεται.

 

Συμπέρασμα

 

Τι να αποφύγεις πριν από μια συνέντευξη

 

Δεν χρειάζεται να σκεφτεί κανείς ιδιαίτερα για να αντιληφθεί ότι οι παραπάνω συμπεριφορές αποτελούν red flags για τους εργοδότες που επιθυμούν να προσλάβουν εργαζομένους στην επιχείρησή τους. Το θετικό είναι ότι οι περισσότερες από αυτές τις λάθος συμπεριφορές μπορούν πολύ εύκολα να αποφευχθούν, χωρίς κόπο ή θυσίες.