Όταν βρίσκεσαι στη διαδικασία αναζήτησης δουλειάς, ξαφνικά όλες οι ευκαιρίες απασχόλησης αρχίζουν να σου ελκύουν την προσοχή. Σίγουρα μέσα σε όλη αυτή την αναζήτηση, θα έχεις ακούσει για το marketing. Καταλήγεις να έχεις ακούσει και να έχεις διαβάσει για το marketing. Μπορεί μάλιστα να έχεις και ανθρώπους στον κύκλο σου που να εργάζονται σε αυτόν τον τομέα. Η ερώτηση όμως παραμένει. Πως είναι να εργάζεσαι στο marketing; Σίγουρα δεν είναι τόσο απλό να το εξηγήσεις. Αν όμως σκέφτεσαι να ξεκινήσεις την καριέρα σου σε αυτό το κομμάτι, σίγουρα θα χρειαστείς μία πιο ξεκάθαρη εικόνα για το πως είναι να δουλεύεις ως marketer. Και για αυτό είμαστε εμείς εδώ!

Έτυχε και σε εσένα την πρώτη φορά που σου εξήγησαν τι είναι τo marketing, να έμεινες ακόμα με την απορία; Το ίδιο συμβαίνει σε όλους! Από ότι φαίνεται, χρειάζεται παραπάνω φορές - ή μάλλον μια πιο αναλυτική ματιά - για να κατανοήσεις πραγματικά τι ακριβώς γίνεται σε αυτόν τον κλάδο. Είναι αρκετά δύσκολο να δημιουργήσει κανείς μια αντιπροσωπευτική περιγραφή για όλο το marketing σε 1 λεπτό και αυτός είναι ο λόγος που είναι τόσο δύσκολο να το καταλάβεις από την αρχή. Μάλιστα, αν ρωτήσεις 2 διαφορετικούς ανθρώπους που εργάζονται στον ίδιο κλάδο να σου δώσουν μια σύντομη περιγραφή, είναι πολύ πιθανόν να λάβεις διαφορετικές απαντήσεις!

 

Τι είναι το Marketing

Τι είναι το Marketing

 

Πάμε να δούμε τελικά γιατί ο τόσος ντόρος! Το marketing είναι μια πολύ εκτεταμένη περιοχή ειδίκευσης, η οποία περιλαμβάνει πολλούς διαφορετικούς τομείς, ικανότητες και θέσεις εργασίας. Η εργασία στο marketing περιλαμβάνει να παρουσιάσεις μια επωνυμία με τέτοιο τρόπο, ώστε να επικοινωνήσεις στους πελάτες γιατί πρέπει να την εμπιστευτούν.

Η δουλειά όμως σε αυτόν τον κλάδο έχει πολλά και διαφορετικά παρακλάδια. Για κάθε διαφορετική δεξιότητα που μπορεί να έχει κανείς, υπάρχει και μια αντίστοιχη θέση για να απασχοληθεί στον τομέα αυτό. Για αυτό, είναι πολύ πιθανόν να βρεις μια πολύ συγκεκριμένη περιγραφή σε μια θέση marketer. Βέβαια, πολλές επιχειρήσεις τείνουν να προσφέρουν μια πιο ευρεία προσέγγιση στους junior marketers, ώστε να ανακαλύψουν το πραγματικό τους ταλέντο και να απορροφηθούν στην θέση που τους ταιριάζει καλύτερα. Για να έχεις όμως μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα, θα σου δώσουμε τις βασικές κατηγορίες του κλάδου αναλυτικά.

 

 

Πως είναι να εργάζεσαι στο Marketing

Η εργασία στον κλάδο αυτό είναι αρκετά διασκεδαστική και ικανοποιητική. Γιατί; Γιατί σου προσφέρει προκλήσεις, οι οποίες θα σε βοηθήσουν να αναπτυχθείς και να μάθεις περισσότερα. Είναι σημαντικό να αισθάνεσαι ζήλο για την εργασία σου και να έχει ένα βαθμό δυσκολίας, για να τροφοδοτεί το ενδιαφέρον για ανάπτυξη και επιτυχία. Είναι επίσης σημαντικό να υπάρχουν πάντα νέα πράγματα που μπορείς να μάθεις - όποιος ισχυρίζεται ότι γνωρίζει τα πάντα λέει ψέματα - και να αναπτυχθείς.

Κάτι σημαντικό που πρέπει να γνωρίζεις είναι ότι το marketing αλλάζει συνεχώς. Γιατί; Γιατί πάντα υπάρχουν νέες τεχνικές, στρατηγικές, παραδείγματα και φυσικά τεχνολογία που αναπτύσσονται. Αυτό σημαίνει ότι μαζί με τις γνώσεις σου που θα αυξάνονται μέρα με τη μέρα, μπορείς να ανακαλύψεις νέες δεξιότητες και ενδιαφέροντα του εαυτού σου και να εστιάσεις σε αυτά που είσαι πραγματικά καλός και σου αρέσουν. Και χωρίς να αλλάξεις επάγγελμα!

Παρακάτω, θα μάθεις αναλυτικά πως είναι να εργάζεσαι στο Marketing, τα  job descriptions και οι βασικές διαφορετικές κατηγορίες που μπορείς να απασχοληθείς. Πάμε!

 

Τι κάνει ένας Marketer;

Τι κάνει ένας Marketer

 

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι ρόλοι ή οι θέσεις εργασίας ενός marketer μπορεί να διαφέρουν. Μια βασική διαφοροποίηση είναι οι frontline  ρόλοι, δηλαδή που έχεις άμεση επαφή και επικοινωνία με τον πελάτη. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ένας account manager, δηλαδή το άτομο που έχει καθημερινή επαφή με τον πελάτη και είναι το σημείο επαφής του πελάτη με την επιχείρηση. Ένας account manager μπορεί να αποτελεί τον προσωπικό σύμβουλο μιας επιχείρησης-πελάτη. Φυσικά, μια τέτοια θέση χρειάζεται αρκετή γνώση της αγοράς και εμπειρία, ώστε να μπορείς να καθορίσεις τη στρατηγική μιας επωνυμίας και να κάνεις κάποιον να σε εμπιστευθεί.

Το άλλο άκρο υπάρχουν οι θέσεις που δεν προϋποθέτουν καθημερινή επαφή με τον πελάτη, αλλά η δουλειά γίνεται "behind the scenes". Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ένας product manager. Ένα τέτοιο άτομο είναι υπεύθυνο για ένα συγκεκριμένο προϊόν, ως προς τη στρατηγική προβολής και προώθησης αυτού στην αγορά. Φυσικά, μια τέτοια θέση δίνει αναφορά στον account manager, ο οποίος επικοινωνεί με τον πελάτη.

Έχοντας πει αυτά, προχωράμε παρακάτω. Μια άλλη σημαντική διαφοροποίηση είναι το Digital Marketing με το Traditional Marketing. Και αναλύουμε.

 

Digital Marketing

Digital Marketing

 

Μια τεράστια και πάρα πολύ βασική κατηγορία του κλάδου. Το διαδίκτυο. Μια απλή αντίληψη του τι συμβαίνει στο διαδίκτυο αρκεί για να καταλάβεις τη σημαντικότητα του digital marketing. Τι όμως μπορείς να κάνεις εδώ;

 

Pay-per-click

Το Pay per click (PPC) αναφέρεται σε πληρωμένο περιεχόμενο (διαφήμιση) σε μηχανές αναζήτησης, ιστοσελίδες κ.α.. Ουσιαστικά, το ppc δηλώνει το είδος μιας πληρωμένης ενέργειας, καθώς η χρέωση γίνεται ανά κλικ. Οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτό το κομμάτι είναι υπεύθυνοι ώστε μια ιστοσελίδα, ένα landing page ή ένα διαδικτυακό προϊόν βρίσκεται στην κορυφή των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης με τη διαφήμιση που κάνουν. Φυσικά οι επιμέρους στόχοι διαφέρουν για κάθε ppc ενέργεια.

Αυτό το κομμάτι ανήκει στην Paid (επί πληρωμή) Search Enginge Marketing (SEM) στρατηγική προώθησης μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο.

 

Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization (SEO)

 

Το SEΟ επίσης έχει να κάνει με τις μηχανές αναζήτησης και ο σκοπός είναι και πάλι να βρεθεί μια ιστοσελίδα στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Η διαφορά είναι ότι στο SEΟ δεν χρησιμοποιούνται πληρωμένες ενέργειες για τον σκοπό αυτό, αλλά ουσιαστικά προσελκύουν τους αλγόριθμους της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης. Οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτό το κομμάτι προσπαθούν να δείξουν σε μια μηχανή αναζήτησης ότι η ιστοσελίδα είναι ποιοτική αρκετά στο είδος της, ώστε να έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Αυτή είναι η οργανική πλευρά του Search Engine Marketing. Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι αυτό το κομμάτι απαιτεί αρκετά εξειδικευμένες γνώσεις και παρακολούθηση της αγοράς καθώς τα δεδομένα των αλγορίθμων για την κατάταξη μιας ιστοσελίδας αλλάζουν διαρκώς.

 

Content Marketing - Marketing Περιεχομένου

Οι άνθρωποι σε αυτό το κομμάτι, όπως είναι εμφανές, ασχολούνται με τη δημιουργία περιεχομένου. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ο σκοπός του περιεχομένου αυτού δεν είναι να πουλήσει ένα προϊόν ή να διαφημίσει μια υπηρεσία. Αυτό που θέλεις να πετύχεις είναι να προσφέρει αξία στον αναγνώστη και να χτίσει έναν ισχυρό δεσμό μαζί του.

Όπως και με το SEO - το content marketing συχνά γίνεται σε συνδυασμό με το SEO - αυτή η στρατηγική χρειάζεται χρόνο για να αποδώσει και είναι δύσκολο να υπολογίσεις τα επιστρεφόμενα οφέλη. Είναι σημαντικό να μπορείς να διακρίνεις τι είναι αυτό που ενδιαφέρει τους καταναλωτές σου και πως μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να τους προσελκύσεις και να τους ενημερώσεις.

 

Video Marketing

Αυτή η κατηγορία δεν είναι τόσο συνήθης στην Ελληνική αγορά, αλλά είναι πέρα για πέρα απαραίτητη. To video marketing είναι μια μορφή περιεχομένου, όπου ο σκοπός είναι να προσελκύσει το κοινό. Ο λόγος που είναι τόσο σημαντικό είναι γιατί αφενός αποτελεί μια εξαιρετική μορφή περιεχομένου και αφετέρου προσφέρει πάρα πολλά δεδομένα. Αυτά τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος της επωνυμίας για να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να προσεγγίσει πιο αποτελεσματικά το κοινό της.

 

Social Media Marketing

Το πασίγνωστο social media marketing αναφέρεται στην αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για έναν οργανισμό, με σκοπό να επαυξήσει την ψηφιακή παρουσία του και να χτίσει ισχυρούς δεσμούς με το κοινό. Αυτός ο ρόλος έχει να κάνει με τη διαχείριση των Social media. Αυτό περιλαμβάνει συνδυασμό οργανικών και επί πληρωμή ενεργειών για την επίτευξη των στόχων μιας επιχείρησης. Πρόκειται για ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία του διαδικτύου και άμεσα συνυφασμένο με τον όρο ψηφιακή επιχειρηματικότητα.

Αν θέλεις να δουλέψεις σε αυτό το κομμάτι θα πρέπει να έχεις φαντασία, όρεξη και να είσαι «μέσα στα πράγματα»!

 

Traditional Marketing

Traditional Marketing

 

Το παραδοσιακό marketing αναφέρεται σε όλες τις ενέργειες που κάνει μια επιχείρηση για να εμπορευματοποιήσει ένα προϊόν στον φυσικό κόσμο. Για παράδειγμα, μια τηλεοπτική καμπάνια ή μια διαφημιστική ταμπέλα είναι αποτελέσματα παραδοσιακού marketing. Το γεγονός ότι όλα γίνονται ψηφιακά, δεν σημαίνει ότι ο πραγματικός κόσμος παύει να υπάρχει. Τμήματα όπως πωλήσεις, ανάλυσης δεδομένων, στρατηγικών αποφάσεων, έρευνας και ανάπτυξης, δημιουργικού, media κ.α., είναι όλα σημαντικά για την επιχειρηματικότητα. Παρακάτω θα δεις μερικές κατηγορίες που ίσως δεν έχεις ξανά ακούσει και είναι άκρως ενδιαφέροντα.

 

Βιωματικό (Experiential) Marketing

Στον επιχειρηματικό κόσμο όλοι μιλάνε για εμπειρίες. Αυτό έχει δημιουργήσει την ανάγκη για το παραδοσιακό marketing να έχει αυτόν τον κλάδο. Εάν θέλεις να δουλέψεις σε αυτόν τον κλάδο, θα είσαι υπεύθυνος να δημιουργείς μια βιωματική εμπειρία στους καταναλωτές για ένα brand. Ο σκοπός είναι να δημιουργήσεις έναν ισχυρό δεσμό με τους πελάτες μιας επωνυμίας και επιδιώξεις την πιστότητα αυτών.

 

Τοπικό Marketing

Τοπικό Marketing

 

Πινακίδες, στάσεις λεωφορείων, πίνακες ανακοινώσεων κ.α., είναι όλα στοιχεία του τοπικού marketing. Όλα αυτά τα εργαλεία χρησιμοποιούνται για το τοπικό κοινό μιας επιχείρησης και απαιτούν ένα μεγάλο εύρος ικανοτήτων. Φυσικά, το τοπικό marketing - όπως κάθε στρατηγική - είναι πιο αποτελεσματικό με συνδυασμό ενεργειών. Αν όμως βλέπεις ένα φυσικό κατάστημα, τότε το τοπικό marketing πρέπει να είναι κομμάτι της στρατηγικής αυτού.

 

Έρευνα αγοράς

Αυτό το παρακλάδι δεν εξαρτάται τόσο από το από το αν εργάζεσαι σε παραδοσιακό ή ψηφιακό marketing. Ο κάθε τομέας έχει διαφορετικά εργαλεία για να κάνει έρευνα αγοράς, καθώς πρόκειται για 2 διαφορετικούς κόσμους. Πρόκειται για μια απαραίτητη και πολύ σημαντική διαδικασία για την επιχειρηματικότητα. Ο σκοπός είναι η συλλογή ποικίλων πληροφοριών για την αγορά, ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί πιο αποτελεσματικά ένα προϊόν στην αγορά. Στον ψηφιακό κόσμο γίνεται μέσω ψηφιακών εργαλείων και στον φυσικό με έρευνα ανταγωνιστών, καταναλωτών, συνεντεύξεις κ.α. Με αυτά τα δεδομένα δημιουργείται η πιο αποτελεσματική τοποθέτηση του προϊόντος ως προς την τιμή, την εικόνα, τα μηνύματα που θα πρέπει να επικοινωνεί και γενικότερα τη στρατηγική του.

 

Εν κατακλείδι

Μετά από όλα αυτά μπορεί ακόμα να αναρωτιέσαι: «Τελικά με τι ασχολείται ένας marketer;». Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν υπάρχει σίγουρη απάντηση. Το marketing έχει πολλές διαφορετικές πτυχές και θέσεις για κάθε skillset. Αν έχεις στρατηγική σκέψη και και δημιουργικότητα, τότε είναι ένα κομμάτι που σίγουρα μπορείς να λάβεις υπόψιν.  Κοίταξε μερικές ευκαιρίες για το marketing εδώ!