Η πιο κλασική αρχή μιας συνέντευξης. Ο υπεύθυνος της εταιρείας ζητεί από τον υποψήφιο να παρουσιάσει σε λίγο χρόνο τα βασικά στοιχεία της επαγγελματικής του πορείας, των σπουδών του, καθώς και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.

Ενώ αυτή η φράση αποτελεί το λιγότερο αναμενόμενη σε μια συνέντευξη, φαίνεται να αγχώνει και να μπλοκάρει πολλούς. Για αυτό, λοιπόν, παρακάτω θα εξηγηθεί πού αποσκοπεί αυτή η φράση, καθώς και μερικές συμβουλές για να παρουσιάσετε αποτελεσματικότερα τον εαυτό σας στους εν δυνάμει εργοδότες σας.

 

Τι εξυπηρετεί αυτή η φράση

Η φράση αυτή μπορεί να έχει αρκετούς σκοπούς, μερικοί εκ των οποίων είναι:

 

- Να γίνει η παρουσίαση του υποψηφίου.

- Να «σπάσει ο πάγος».

- Να δοθεί ευκαιρία για επιπλέον ερωτήσεις/ διευκρινήσεις.

- Να εξηγηθούν όσα γράφονται στο βιογραφικό.

- Να επιβεβαιωθούν όσα γράφονται στο βιογραφικό.

 

Μια σωστή παρουσίαση

 

Μια σωστή παρουσίαση

 

Πριν απαντήσετε στη συγκεκριμένη φράση καλό είναι να έχετε κατά νου μερικές από τις παρακάτω συμβουλές:

 

1. Η παρουσίαση πρέπει να είναι «τόσο - όσο».

Η απάντηση στο «πείτε μου λίγα λόγια για σας» αποτελεί μια σύντομη περιγραφή της επαγγελματικής και ακαδημαϊκής σας πορείας. Δεν χρειάζεται αναλυτική απαρίθμηση όλων των επαγγελματικών και εκπαιδευτικών σας εμπειριών, αλλά αυτών που θεωρείτε «ορόσημα» στην καριέρα σας. Τέτοια μπορεί να είναι οι καλύτερες θέσεις εργασίας σας ή πιο σχετικές με τη θέση που διεκδικείτε, ενώ από άποψη σπουδών, το bachelor, μεταπτυχιακό ή ακόμη και κάποια πιστοποίηση που μπορεί να έχει βαρύτητα και συνάφεια με την εργασία που σας αφορά.

 

2. Η «φόρμουλα» Present, Past, Future

Ένας απλός τρόπος για να δομήσετε τον τρόπο που θα παρουσιάσετε τον εαυτό σας συνοπτικά θα μπορούσε να είναι αρχικά η αναφορά στο παρόν σας, στη συνέχεια στη μέχρι τώρα πορεία σας και τέλος στο μέλλον σας.

Πιο συγκεκριμένα, ξεκινήστε την παρουσίαση με την τωρινή σας εργασία, εάν εργάζεστε, ή με αυτή που εργαζόσασταν μέχρι πρότινος. Αναφερθείτε στα καθήκοντα και τυχόν επιτεύγματα που κατορθώσατε όσο εργάζεστε εκεί. Φυσικά, εάν δεν έχετε να αναφερθείτε σε κάτι συγκεκριμένο ή το πόστο σας δεν έχει την παραμικρή συνάφεια με τη διεκδικούμενη θέση, πρέπει να αξιολογήσετε εάν έχει νόημα η αναφορά και η ανάλυση.

Στη συνέχεια, μπορείτε να αναφερθείτε στη μέχρι τώρα επαγγελματική πορεία σας και έπειτα στους στόχους και τις φιλοδοξίες σας για το μέλλον, είτε άμεσο είτε μακρινό. Μην ξεχνάτε ότι οι στόχοι για το άμεσο μέλλον σχετίζονται με τη θέση που διεκδικείτε.

 

3. Προσαρμόστε την απάντησή σας ανάλογα με το πού απευθύνεστε

Έχει ειπωθεί πάμπολλες φορές, τι είναι άλλη μία; Πριν από μια συνέντευξη κάθε υποψήφιος οφείλει να κάνει έστω μια στοιχειώδη έρευνα γύρω από την εταιρεία που κλήθηκε για συνέντευξη. Ακόμη και αν έχει στείλει βιογραφικά σε πολλές εταιρείες, οφείλει να ξέρει πού απευθύνεται.

Αντίστοιχα, η προετοιμασία της παρουσίασής σας θα πρέπει να γίνει με γνώμονα την επιχείρηση. Με μια σύντομη έρευνα, μπορείτε να δείτε το ύφος της, τη φιλοσοφία της, καθώς και σε τι δίνεται έμφαση και βάση. Αυτό θα αυξήσει την αυτοπεποίθησή σας και κυρίως θα σας κάνει πιο κατάλληλους για τη θέση εργασίας.

Εάν δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε την έρευνα, μπορείτε να αρχίσετε από την ιστοσελίδα της επιχείρησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσής της κλπ.

 

4. Αναφερθείτε στα επιτεύγματά σας

Πολλές φορές διστάζουμε να αναφερθούμε στα επιτεύγματά μας. Φοβόμαστε ότι θα φανούμε υπερφίαλοι, «ξερόλες» ή νάρκισσοι. Ωστόσο, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην αυτοπεποίθηση και την έπαρση. Η μία θεωρείται υγιής κατάσταση, ενώ η άλλη συνήθως συμπορεύεται με την απαξίωση ή υποτίμηση των άλλων.

Έτσι, λοιπόν, στα πλαίσια φόβου, μπορεί να δείξετε λιγότερο θάρρος και αυτοπεποίθηση από όσο θα χρειαζόταν για να «πείσετε» τον πιθανό εργοδότη σας. Δεν υπάρχει λόγος. Αναφερθείτε στα επιτεύγματά σας και εξηγείστε έμμεσα γιατί κάνετε για τη θέση. Αναφερθείτε στις στοχοθεσίες που έχετε επιτύχει, στα ποσοστά αύξησης που επιτεύχθηκαν όταν εργαζόσασταν κάπου κλπ. Μη φοβηθείτε ότι θα ακουστείτε επηρμένοι, καθώς η διαφορά συνήθως γίνεται αντιληπτή στον ακροατή και επίσης,ούτως ή άλλως, αν ήσασταν επηρμένοι, δεν θα μπορούσατε να το κρύψετε.

 

5. Μην εξιστορήσετε απλά το βιογραφικό σας

Αρκετά συχνά οι υποψήφιοι μη γνωρίζοντας ακριβώς τι πρέπει να πουν ή πού να εστιάσουν, καταλήγουν σε συγκεκριμένο «ατόπημα». Αντί να εστιάσουν στα ουσιώδη, καταλήγουν σε μια «ξύλινη» και στείρα διήγηση του βιογραφικάού τους, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι η εταιρεία το έχει ήδη.

Αυτό που η επιχείρηση περιμένει να δει είναι τους λόγους που ο υποψήφιος θέλει να εργαστεί μαζί τους και κυρίως το κατά πόσο είναι κατάλληλος για να προσληφθεί από τους ίδιους. Μέσω της παρουσίασης θα έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν για τις φιλοδοξίες, τον τρόπο σκέψης και τη γενικότερη εντύπωση που αφήνει ο υποψήφιος.

 

6. Να είστε φυσικοί και να ελίσσεστε

Θεωρείται σχεδόν δεδομένο από τους συνεντευξιαστές σας ότι έχετε κάνει κάποιο πλάνο για αυτήν την παρουσίαση ή ακόμη και πρόβες για το πού να δώσετε έμφαση. Ωστόσο, ένας καλός ηθοποιός δεν αρκεί να μάθει τα λόγια του απ’ έξω, αλλά οφείλει να μεταδίδει στο κοινό τα λόγια αυτά φυσικά και πηγαία. Το ίδιο ισχύει και στη συνέντευξη. Ακόμη και αν έχετε κάποια συγκεκριμένη λογική για το πού να δώσετε έμφαση, πρέπει αυτό να βγαίνει φυσικά στον λόγο σας και όχι στημένα, σαν να λέτε το «ποίημα» σας.

Επιπροσθέτως, ότι και αν έχετε προετοιμάσει, ένας καλός ομιλητής ξέρει να ελίσσεται ανάλογα με το τι εισπράττει. Η συνέντευξη είναι μια δραστηριότητα με δούναι και λαβείν και σε αυτά τα πλαίσια καλό είναι να βλέπετε τα σημάδια και να προσαρμόζετε τον λόγο σας ανάλογα με το τι σας συμφέρει καλύτερα εκείνη τη στιγμή.

 

Συμπέρασμα

Συμπέρασμα

 

Σε μια συνέντευξη ο υποψήφιος καλείται με αυτοπεποίθηση να παρουσιάσει τον εαυτό του. Είναι μια καλή ευκαιρία να αναφερθεί στα καλύτερα σημεία της πορείας του και της προσωπικότητάς του, κάνοντας αντιληπτό στους συνεντευξιαστές του ότι είναι το καταλληλότερο άτομο για αυτήν τη θέση. Τέλος, μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για την αρχή της συνέντευξης. Ακόμη και αν η παρουσίαση δεν πάει κατ’ ευχή, θα σας δοθούν ευκαιρίες να αναλύσετε περαιτέρω όλα όσα θέλετε στην πορεία, κερδίζοντας τις εντυπώσεις και τη δουλειά.