Η συνέντευξη είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι μιας πρόσληψης. Είναι μια διαδικασία που υπάρχει παντού, ακόμα και με την πιο άτυπη μορφή.

 

Μια εμπειρία συνέντευξης τείνει να είναι από τις πιο κρίσιμες και αγχωτικές στιγμές για έναν εργαζόμενο, περισσότερο και από τις πρώτες ημέρες στη δουλειά. Το αίσθημα του ανταγωνισμού και της αξιολόγησης των ικανοτήτων ενός ατόμου είναι τα κύρια στοιχεία που προκαλούν αυτή τη δυσφορία. Παρόλα αυτά, όσο περνάνε τα χρόνια οι υποψήφιοι εργαζόμενοι εξοικειώνονται με αυτή τη διαδικασία και προσεγγίζουν με μεγαλύτερη επιτυχία τα πρότυπα μιας συνέντευξης.

 

Φυσικά, ένα νόμισμα έχει 2 όψεις, όπως και μία συνέντευξη. Σε πολλές περιπτώσεις οι εργοδότες δεν δίνουν την πρέπουσα προσοχή σε μια τέτοια διαδικασία με αποτέλεσμα να απομακρύνουν τους υποψήφιους εργαζόμενους, και να «χαρακώνουν» το employer branding  της επιχείρησής.

 

Η εμπειρία μιας συνέντευξης δεν είναι απλή υπόθεση. Πρέπει να είναι κατανοητό το γεγονός ότι και ο εργαζόμενος πλέον έχει τη δύναμη να επιλέξει εργοδότη. Μια κακή συνέντευξη σημαίνει μια αρνητική εμπειρία για τον υποψήφιο και επομένως, αδυναμία ικανοποίησης των προσδοκιών αυτού. Ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων για την αγορά εργασίας είναι μεγάλος και ένας εργοδότης θα πρέπει να μπορεί να προσελκύσει και να κρατήσει τους εργαζόμενους του. Ειδάλλως, δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της επιχείρησης που αντιπροσωπεύει.

 

Poudouleveis Employer branding

 

Γιατί έχει σημασία η εμπειρία μιας συνέντευξης

Μια επιχείρηση έχει ανάγκη από άτομα που μπορούν να την βοηθήσουν να αναπτυχθεί. Αυτό σημαίνει ότι η συνέντευξη έχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα για τη συνολική διαδικασία πρόσληψης. Η εύρεση και η προσέλκυση των κατάλληλων ανθρώπων δεν είναι εύκολη. Για να γίνει μια πρόσληψη θα πρέπει οι ανάγκες του ενδιαφερόμενου να εξυπηρετούν τις ανάγκες της επιχείρησης, και αντίστροφα. Επίσης, πρέπει να υπάρχει μια κοινή γραμμή κουλτούρας, αξιών και στόχων.

 

Η εμπειρία συνέντευξης είναι σημαντική γιατί:

 

- Μπορείς να καταλάβεις ποιος υποψήφιος έχει τις κατάλληλες δεξιότητες  για τις ανάγκες σου.

- Μπορείς να διακρίνεις αν ο υποψήφιος μπορεί να ταιριάξει με την κουλτούρα του οργανισμού.

- Μπορείς να διακρίνεις αν ο οργανισμός που αντιπροσωπεύεις μπορεί να ικανοποιήσει τις προσδοκίες και τις ανάγκες του υποψηφίου.

- Μπορείς να σιγουρευτείς ποιος υποψήφιος αξίζει τον χρόνο και τους πόρους της επιχείρησης σου για να αναπτυχθεί.

- Μπορείς να αυξήσεις την πιθανότητα προσέλκυσης του καταλληλότερου υποψηφίου.

 

Πως μπορείς να δημιουργήσεις την ιδανική εμπειρία συνέντευξης

Ο εργαζόμενος ουσιαστικά είναι ένας εσωτερικός πελάτης για μια επιχείρηση. Αυτό σημαίνει ότι η δεύτερη έχει την ευθύνη να ικανοποιήσει τις ανάγκες του με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο και να του προσφέρει μια άρτια εμπειρία. Το ίδιο συμβαίνει και με τη διαδικασία της συνέντευξης. Αυτή η διαδικασία θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας γενικής στρατηγικής προσλήψεων και προσέλκυσης νέων ταλέντων και του employer branding ενός οργανισμού.

 

Παρακάτω αναθέτουμε τους καλύτερους τρόπους για να προσφέρεις μια θετική εμπειρία συνέντευξης για κάθε υποψήφιο εργαζόμενο σου.

 

Δημιούργησε ένα άνετο και φιλικό κλίμα

Δημιούργησε ένα άνετο και φιλικό κλίμα

 

Ως γνωστόν, το πρώτο βήμα για μια καλή συνέντευξη είναι να σπάσει ο πάγος. Δεν θέλεις να φέρεις τον συνομιλητή σου σε μια δυσάρεστη θέση, κάνοντας του ερωτήσεις όταν δεν νιώθει άνετα. Αφενός, δεν θα λάβεις το 100% από αυτή τη διαδικασία και αφετέρου θα προσφέρεις μια αρνητική εμπειρία συνέντευξης.

 

Φρόντισε να δημιουργήσεις ένα άνετο κλίμα, έχοντας μια φιλική σωματική στάση και οπτική επαφή. Μια καλή αρχή είναι να επιδιώξεις μια εκτός πλαισίου και γενικού ενδιαφέροντος συζήτηση, πριν μπεις στα βαθιά. Για να το κάνεις αυτό αποτελεσματικά, μπορείς να ρίξεις μια ματιά στο προφίλ του συνομιλητή σου από πριν, ώστε να γνωρίζεις μερικές πληροφορίες που μπορείς να αξιοποιήσεις.

 

Αφιέρωσε χρόνο στην προετοιμασία

Όπως συμβαίνει με τον συνεντευξιαζόμενο, και ο συνεντευκτής χρειάζεται προετοιμασία. Η διαδικασία προετοιμασίας μπορεί να έχει την ίδια βαρύτητα όσο η ίδια η συνέντευξη. Ο λόγος είναι ότι έτσι θα γνωρίζεις ακριβώς τι επρόκειτο να καλύψεις την ώρα της συνέντευξης:

 

Μία καλή προετοιμασία προϋποθέτει:

 

- καλό έλεγχο των πληροφοριών που έχει παραθέσει ο ενδιαφερόμενος,

- πλήρη γνώση των απαιτήσεων και των αναγκών της επιχείρησης για τη συγκεκριμένη θέση και

- τις προκαθορισμένες ερωτήσεις που θα λάβουν μέρος.

 

Όσο πιο καλή προετοιμασία γίνει, τόσο πιο μεγάλη αυτοπεποίθηση θα υπάρχει για προσφέρεις μια εξαιρετική εμπειρία συνέντευξης.

 

Και θα εδώ θα μπορούσε κάποιος να ρωτήσει το εξής. Αν μια επιχείρηση έχει εκατοντάδες ενδιαφερόμενους για μια θέση εργασίας, θα πρέπει να δαπανήσει τόσο χρόνο για όλους; Η απάντηση είναι απλή. Αν μια επιχείρηση έχει εκατοντάδες πελάτες, θα πρέπει να τους εξυπηρετήσει σωστά όλους; Προφανώς, η απάντηση είναι θετική.

 

Το γεγονός ότι μπορεί να έχεις υπερπληθώρα ενδιαφερόμενων δεν σημαίνει ότι πρέπει να μειώσεις την ποιότητα των «υπηρεσιών» σου. Ωστόσο, μπορείς να διευυκολύνεις την όλη διαδικασία. Αν, για παράδειγμα, θεωρείς ότι βρήκες το κατάλληλο άτομο από τις πρώτες σου συναντήσεις, τότε μπορείς πάντοτε να διακόψεις αυτή τη διαδικασία, με επακόλουθη ενημέρωση φυσικά.  Αν όμως θέλεις να είσαι σίγουρος ότι έχεις τα μέγιστα αποτελέσματα και τον κατάλληλο υποψήφιο, θα πρέπει να αφιερώσεις τον πρέποντα χρόνο σε κάθε συνάντηση σου.

 

Βρες τις κατάλληλες ερωτήσεις

Βρες τις κατάλληλες ερωτήσεις

Αυτό το βήμα είναι πιο δύσκολο από ότι φαίνεται. Ρωτώντας τις σωστές ερωτήσεις, μπορείς να βεβαιωθείς ότι έχεις όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι. Μην κάνεις γενικές ερωτήσεις, αναμένοντας μια εντυπωσιακή απάντηση. Αφενός, είναι αναποτελεσματικές και αφετέρου μπορεί να φέρουν τον συνομιλητή σου σε άβολη θέση. Για παράδειγμα αν ρωτήσεις τον συνεντευξιαζόμενο μια ερώτηση όπως «γιατί να σε προσλάβω», τότε θα πρέπει να είσαι έτοιμος να απαντήσεις στην αντίστοιχη ερώτηση «γιατί να δουλέψω για εσένα».

 

Ψάξε ποιες είναι οι καλύτερες ερωτήσεις που μπορείς κάνεις για την εκάστοτε θέση εργασίας. Ύστερα, προσάρμοσε τις στις ικανότητες και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη θέση. Οι ερωτήσεις κατάστασης ή συμπεριφοράς είναι ένας καλός τρόπος για να αποκτήσεις μια καλή εικόνα για το άτομο που έχεις μπροστά σου ως προς τον τρόπο δράσης και σκέψης αυτού. Επίσης, φρόντισε να περιλαμβάνεις ανοιχτές ερωτήσεις για να μπορείς να λάβεις τη μέγιστη πληροφορία που χρειάζεσαι.

 

Pro tip: Σημείωσε τις κοινές ερωτήσεις σου, ώστε να μπορείς να συγκρίνεις τις απαντήσεις αργότερα. Προετοιμάσου να αυτοσχεδιάσεις σε περίπτωση που λάβεις διαφορετικές απαντήσεις και φρόντισε να γίνεις όσο πιο συγκεκριμένος χρειαστεί.

 

Super Pro tip: Δώσε προσοχή σε αυτά που δεν μπορείς να ρωτήσεις. Θα πρέπει οι ερωτήσεις σου να βρίσκονται εντός συγκεκριμένου πλαισίου. Αυτό το πλαίσιο πρέπει να επικεντρώνεται στη θέση εργασίας, το επαγγελματικό υπόβαθρο του συνομιλητή σου και όχι στη βαθιά προσωπική ζωή αυτού. Ερωτήσεις που μπορεί να είναι εύκολα παρεξηγήσιμες ή να κρύβουν κάποιου είδους διάκριση, είναι ανεπιθύμητες.

 

Βρες τη δομή που θα ακολουθήσεις

Η δομή που θα ακολουθήσεις μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο. Αποφάσισε τα θέματα που θέλεις να καλύψεις και δημιούργησε μια δομή. Αυτή η δομή θα βασίζεται στη βαρύτητα και στον χρόνο που μπορείς να αφιερώσεις για κάθε θέμα, όπως το επαγγελματικό υπόβαθρο, εκπαίδευση, ενδιαφέροντα κ.α.

 

Μια καλή πρακτική είναι να γνωστοποιήσεις τη δομή στον συνομιλητή σου. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει μια διαφάνεια ως το τι πρόκειται να ακολουθήσει και θα είσαι βέβαιος ότι καλύφθηκαν όλα τα θέματα.

 

Διατήρησε ένα αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης

Με ένα σταθερό σύστημα αξιολόγησης, θα μπορείς να βεβαιωθείς ότι μπορείς να επιλέξεις τον καταλληλότερο υποψήφιο για μια θέση εργασίας και ελαχιστοποιείς τις υποκειμενικές μεταβλητές αξιολόγησης. Για να το κάνεις αυτό, σημείωσε τα βασικά χαρακτηριστικά που σε ενδιαφέρουν για μία θέση εργασίας που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της επιχείρησης.

 

Μετά από κάθε συνέντευξη, σημείωνε το συνολικό σκορ κάθε υποψηφίου. Έτσι, στο τέλος της διαδικασίας θα μπορείς να ανατρέξεις σε αυτά και να κάνεις τη σωστή επιλογή

 

Pro tip: Μόλις ολοκληρώσεις τις διαδικασίες πρόσληψης, ενημέρωσε όλους τους ενδιαφερόμενους που πέρασαν από συνέντευξη και πρόσφερε τους αναλυτικό feedback με βάση τα κριτήρια που οδήγησαν στην τελική απόφαση. Σε αυτό το σημείο είναι συνετό να ζητήσεις και εσύ ανατροφοδότηση για το πώς θα μπορούσες να προσφέρεις μια καλύτερη συνολική εμπειρία συνέντευξης.

 

Άκου προσεκτικά

Ασκώντας ενεργή ακρόαση με τον συνομιλητή σου, θα σε κάνει πιο καλό συνεντευκτή και θα προσφέρει μια καλή εμπειρία συνέντευξης. Αρχικά, θα είσαι πιο αποτελεσματικός στον ρόλο σου, διότι θα καταλαβαίνεις και θα αντιλαμβάνεσαι πραγματικά τι σου λέει ο συνομιλητής σου. Επίσης, θα μπορείς να μεταδώσεις ένα θετικό παλμό στον συνεντευξιαζόμενο καθώς θα αισθάνεται ότι πραγματικά ακούς αυτά που σου λέει και δεν επρόκειτο για μια τυπική διαδικασία.

 

Για να το κάνεις αυτό επιτυχημένα μπορείς να:

 

- Διατηρείς την οπτική επαφή

- Να κάνεις νεύματα

- Να κάνεις συμπληρωματικές ερωτήσεις στις απαντήσεις του συνομιλητή σου

- Να κρατάς σημειώσεις

 

Μάλιστα, οι σημειώσεις είναι πολύ σημαντικές, καθώς θα σε βοηθήσουν να ανατρέξεις σε αυτές σε δεύτερο χρόνο, και να σιγουρευτείς ότι δεν θα ξεχάσεις σημαντική πληροφορία.

 

Περάτωσε τη διαδικασία με επαγγελματισμό

Περάτωσε τη διαδικασία με επαγγελματισμό

 

Το τέλος της συνέντευξης είναι εξαιρετικής σημασίας. Αφιέρωσε χρόνο για να βεβαιωθείς ότι δεν υπάρχουν ερωτήσεις από την μεριά του συνεντευξιαζόμενου. Ευχαρίστησε τον συνομιλητή σου για το ενδιαφέρον και τον χρόνο του. Είναι σημαντικό να υπάρχει διαφάνεια για τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσουν. Επίσης, επικοινώνησε το χρονικό περιθώριο που θα μπορούν να έχουν νεότερα από εσένα.

 

Μια καλή πρακτική είναι να προσφέρεις ένα σύντομο tour εντός της επιχείρησης στον εκάστοτε εργαζόμενο, όσο είναι αυτό εφικτό. Έτσι, θα υπάρχει μια πρώτη σύντομη εικόνα για την κουλτούρα της επιχείρησης και ο εργαζόμενος θα μπορεί να «δει τον εαυτό του» μέσα σε αυτόν τον οργανισμό.

 

Συνοψίζοντας

Η συνέντευξη είναι κάτι που θα πρέπει να απασχολεί όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Πρόκειται για μια διαδικασία κάλυψης των αναγκών και των απαιτήσεων μιας επιχείρησης, και επομένως χρειάζεται την απαραίτητη προσοχή. Μια επιχείρηση που σέβεται τη διαδικασία συνέντευξης, όχι μόνο επωφελείται χτίζοντας ένα καλό brand name στην αγορά εργασίας, αλλά μπορεί να προσελκύσει άτομα που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της