Έχετε κάποια ερώτηση; Η τελευταία ερώτηση της συνέντευξης και μάλιστα αυτή που συνήθως δεν απαντάται. Κακώς. Ο συνεντευξιαζόμενος έχει το δικαίωμα να ρωτήσει ό,τι δεν έγινε σαφές. Μάλιστα η ποιότητα της ερώτησης μπορεί να τον κάνει να ξεχωρίσει. Επομένως, αν και αυτό το σημείο μπορεί να φανεί χρήσιμο σε έναν υποψήφιο, σπανίως αξιοποιείται. Οι περισσότεροι υποψήφιοι, είτε από αμηχανία είτε από ανάγκη να φύγουν για να νιώσουν ασφαλείς είτε επειδή πράγματι δεν έχουν απορίες, δεν προχωρούν σε ερωτήσεις.

 

Παρακάτω θα δούμε μερικές ερωτήσεις που μπορούν να ειπωθούν από τη μεριά του υποψηφίου για μια θέση προς την επιχείρηση που ίσως οι απαντήσεις του φανούν χρήσιμες. Ακόμη, θα δούμε μερικές συμβουλές για το τι ΔΕΝ πρέπει να ρωτήσει ένας υποψήφιος, καθώς μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο αποτέλεσμα.

 

Επιτρεπόμενες ερωτήσεις

1. Ποια είναι οι αρμοδιότητες σε καθημερινή βάση;

Μια εύλογη απορία για ένα υποψήφιο για μια θέση. Ακόμη και η ίδια ακριβώς θέση σε μια άλλη εταιρεία, δεν συνεπάγεται ακριβώς και πάντα τα ίδια καθήκοντα και υποχρεώσεις. Με αυτόν τον τρόπο ο συνεντευξιαζόμενος αποκτά μια εικόνα για τις αρμοδιότητες που πιθανώς να κληθεί να εκτελέσει από εδώ και στο εξής.

Μια μικρή επισήμανση: Εάν ο άνθρωπος που παίρνει τη συνέντευξη είναι και ο εργοδότης, τότε θα υπάρχει μια σχετική ακρίβεια στην απάντηση. Αν όμως πρόκειται για υπάλληλο του ανθρωπίνου δυναμικού ή άλλον υπάλληλο, υπάρχει πιθανότητα να μη γνωρίζει πλήρως τα καθήκοντα που μπορεί να ανατεθούν στον υποψήφιο υπάλληλο.

 

2. Υπάρχουν περιθώρια ανέλιξης;

Συνήθως υπάρχουν κάποια περιθώρια ανέλιξης σε μια δουλειά. Αρκεί να υπάρχει θέληση, οι ανάλογες ικανότητες και οι κατάλληλες συνθήκες. Ωστόσο, αυτή η ερώτηση αποσαφηνίζει αρκετά πράγματα για την ιεραρχία που επικρατεί στο συγκεκριμένο εργασιακό περιβάλλον, καθώς και τις απαιτήσεις, τουλάχιστον θεωρητικά, που οι αρμόδιοι έχουν θέσει για την ανέλιξη σε μια θέση. Ταυτόχρονα, φανερώνει τις φιλοδοξίες και τη θέληση του υποψηφίου να «ανέβει», να παραγάγει και να εξελιχθεί και αυτά είναι στοιχεία που εκτιμώνται από τους εργοδότες.

 

3. Ποιο από τα σημεία του βιογραφικού μου σας κέντρισε το ενδιαφέρον;

Όλοι οι υποψήφιοι έχουν κάποιο «γερό χαρτί» στο βιογραφικό τους. Αυτό μπορεί να είναι η προηγούμενη εργασιακή εμπειρία, οι σπουδές τους κλπ. Ωστόσο, δεν ενδιαφέρουν όλες τις θέσεις εργασίας τα ίδια προσόντα, ούτε όλοι αξιολογούν από το δικό μας πρίσμα.

Με αυτήν την ερώτηση ένας υποψήφιος μπορεί να δει τι κεντρίζει το ενδιαφέρον σε μια εταιρεία ή προϊστάμενό του και αυτό του είναι ωφέλιμο για πολλούς λόγους. Πρώτα από όλα, βλέπει το βιογραφικό του από μια άλλη σκοπιά και μαθαίνει τι θεωρείται σημαντικό στην εταιρεία ή ίσως και σε παρόμοιές της. Με αυτή τη γνώση, μπορεί να επικεντρώσει τις ενέργειες εξέλιξής του μελλοντικά σε γνώσεις και ικανότητες που αφορούν την αγορά εργασίας, καθώς και πιο συγκεκριμένα τον τομέα του.

Αυτή η θέση άνοιξε τώρα ή αντικαθίσταται κάποιος υπάλληλος

 

4. Αυτή η θέση άνοιξε τώρα ή αντικαθίσταται κάποιος υπάλληλος;

Ρωτώντας με διακριτικό τρόπο κάτι τέτοιο, ο υπάλληλος αποκτά μια εσωτερική εικόνα για την επιχείρηση που πιθανώς να προσληφθεί. Εάν η θέση δημιουργήθηκε τώρα, υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες ο επαγγελματικός χώρος να πηγαίνει καλά και να προχωρά σε άνοιγμα. Αυτό λογικά συνεπάγεται ότι θα ψάχνει ένα άτομο έμπειρο για τις θέσεις προς κάλυψη και ότι η επιχείρηση ίσως ευημερεί.

Από την άλλη, εάν πρόκειται για αντικατάσταση υπαλλήλου, είτε επειδή άλλαξε πόστο είτε επειδή έπαψε να δουλεύει στην εταιρεία, γίνεται αντιληπτό ότι ο νέος υπάλληλος καλείται να καλύψει μια θέση με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και συνεργάτες. Θα αποτελεί μέλος μιας υπάρχουσας ομάδας. Τέλος, εκ των πραγμάτων θα επέλθει σύγκριση με τον προκάτοχο της θέσης, χωρίς αυτό να συνεπάγεται κάτι αρνητικό.

 

5. Πότε μπορώ να περιμένω νέα σας;

Μια ερώτηση που λειτουργεί τόσο σε πρακτικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο για τον υποψήφιο. Πρώτα από όλα, γνωστοποιείται το περιθώριο χρόνου που ο υποψήφιος θα αναγκαστεί να περιμένει μέχρι να μάθει σχετικά με το αν θα προσληφθεί ή όχι. Με τη γνώση αυτή είναι σε θέση να κάνει τα πλάνα του, καθώς και να μην «αγωνιά» άσκοπα μέχρι να βγει η απόφαση.

 

Τι να αποφύγετε

Παρακάτω θα ακολουθήσουν μερικές γενικές συμβουλές για το τι πρέπει να αποφύγει ένας υποψήφιος όταν θέτει ερωτήσεις προς τον εκπρόσωπο της επιχείρησης.

- Όχι πολλές ερωτήσεις. Εκτός του ότι θα κουράσουν τον άνθρωπο που παίρνει τη συνέντευξη, μπορεί να δείξουν ότι δεν έχει γίνει η στοιχειώδης απαιτούμενη έρευνα γύρω από την επιχείρηση από μεριάς του υποψηφίου για τη θέση ή ότι δεν γνωρίζει επαρκώς το αντικείμενο που καλείται να αναλάβει. Μία ή το πολύ δύο αρκούν.

- Μία ερώτηση τη φορά. Καλό είναι να αποφεύγονται ερωτήσεις στη σειρά ή με πολλά σκέλη που απλά θα «χαώσουν» και θα κουράσουν τον αρμόδιο.

- Όχι ερωτήσεις κλειστού τύπου. Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου είναι οι ερωτήσεις που απαντώνται ακόμη και μονολεκτικά με «ναι» ή «όχι». Οι απαντήσεις συνήθως δεν έχουν να πουν στον υποψήφιο και πολλά. Αντίθετα, οι ανοιχτού τύπου ερωτήσεις δίνουν το περιθώριο για έκφραση και ανάπτυξη λόγου που έχει πληροφορίες και ενδιαφέρον.

- Όχι προσωπικές ερωτήσεις. Μοιάζει αυτονόητο, αλλά μάλλον δεν είναι. Δεν υπάρχει κανένας λόγος και δεν έχει κανένα κέρδος να ρωτήσει ο υποψήφιος προσωπικές ερωτήσεις τον εκπρόσωπο της εταιρείας.

 

Συμπέρασμα

Συμπέρασμα

Η δυνατότητα που δίνεται στο τέλος της συνέντευξης για επίλυση αποριών σπανίως αξιοποιείται από τους υποψηφίους. Ωστόσο, οι ερωτήσεις μπορεί να δώσουν χρήσιμες απαντήσεις και πληροφορίες στον υποψήφιο για τη θέση, την επιχείρηση, καθώς ακόμη και για τον τρόπο που τον βλέπουν οι άλλοι. Επομένως, εάν όντως υπάρχουν κάποιες εύλογες και «σωστές» ερωτήσεις, καλό είναι να μη διστάζει κανείς να τις θέσει.